خانه / معرفی ابزارهای سئو / ابزار مدیریت تگ گوگل چیست؟ قسمت دوم
ابزار مدیریت تگ گوگل چیست؟ قسمت دوم
ابزار-مدیریت-تگ-گوگل-چیست؟-قسمت-دوم
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (7 رای, میانگین: 2,00 از 5)
Loading...

ابزار مدیریت تگ گوگل چیست؟ قسمت دوم

در قسمت اول معرفی ابزار مدیریت تگ گوگل و نقش آن در برنامه دیجیتال مارکتینگ به بیان کلیات پرداختیم در ادامه این مقاله قصد داریم به مدیریت تگ گوگل نگاهی عمیق بیاندازیم:

مدیریت تگ گوگل:

اگر تا به حال ویدئو ۴ دقیقه ای گوگل را درمورد مزیت و نصب ساعت گرینویچ (جهانی)ندیده اید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما ببینید. به تگ هایی که مدیران دیجیتال مارکتیگ می توانند بسازند نگاه کنید. ساعت گرینویچ نسخه های خوبی را عرضه می کند و همچنین دارای ویژگی های اشکال زدایی است. علاوه بر آن کانتینر وبلاگ، تکه ای ناهمگام از جاوا اسکریپت است که بر بارگذاری صفحه یا بلاک جاوا اسکریپت های دیگر تاثیری نمی گذارد.

ماکروها

ساعت گرینویچ برای تعیین زمان نصب تگ، از ماکرو و قوانین خاصی استفاده می کند. ماکروها می توانند قوانین خاصی را ایجاد کنند. آنها در زمان عملکرد نرم افزار (کامپیوتر) و لحظه ای که صفحه برای کاربر ساخته می شود تاثیر می گذارند. ساعت گرینویچ ۳ نوع ماکرو دارد: (که می توانند از خود محافظت کنند.)

ماکروی URL (آدرس اینترنتی)

اسم این ماکرو URL یا آدرس اینترنتی است و ارزش آن بستگی به نوع URL دارد.

 مثالی از ارزش ماکرو بر پایه ی آدرس اینترنتی: اگر آدرس اینترنتی /confirmation.html باشد، تگ های تغییر یافته را بفرستید.

صفحات تغییر یافته احتمالا مجموعه ای از تگ های جدید مانند گوگل AdWord، تحلیل گر تجارت الکترونیک، به دست آوردن نرخ بازگشت سرمایه از مقایسه موتورهای خرید و غیره را دارند.

ماکروی ارجاع HTTP

اسم این ماکرو ارجاع HTTP (پروتکل انتقال ابر متن) است. ارزش آن مربوط به صفحه ی قبلیست که کاربر ویزیت کرده است.

مثالی از این ماکرو:

اگر صفحه ی ارجاع با توئیتر یا فیسبوکتان تطبیق یاید، تگ “ارجاع به گروه (اجتماع)” را بفرستید

شاید هدف بازدیدکننده، متغیرCustom تحلیل گر گوگل باشد.

ماکروی Event (رویداد، تنظیم قوانین برای کاربرانی که کار خاصی در سایت انجام می دهند.)

این مبحث اندکی پیچیده تر است، مخصوصا اگر از Event تحلیل گر گوگل استفاده کرده اید.شباهت هایی میان این دو وجود دارد و شاید دوست داشته باشید که این دو را با هم استفاده کنید، ولی بهترین کار فراموش کردن یکی ازEventهاست. ماکروی Event می تواند برای دنبال کردن تغییرات صفحه (بعد از لود آن) استفاده شود. به عنوان مثال اگر کاربری با فرمی در سایت شما برخورد کند می توانید این Event را به جلو برانید. اگر قانونی وجود دارد که به ارزش آنEvent بستگی دارد، تگ مخصوص نصب خواهد شد.

کدی که برای به جلو راندن یک Event استفاده می شود شبیه این است:

dataLayer.push({‘event’: ‘event_name’});

پس اگر در صفحه خرید سئوموز دنبال فرم ثبت نام بودیم، کدی که استفاده می شود به این شکل است:

<form id=”user_data” class=”ignore_dblclick” method=”post”

action=”https://www.seomoz.org/cart/purchase_checkout”>

و سپس این کد اضافه می شود:

<form id=”user_data” class=”ignore_dblclick” method=”post”

action=”https://www.seomoz.org/cart/purchase_checkout”

onsubmit=”dataLayer.push({‘event’: ‘form_submitted’});”>

پس هر تگی که قاعده ای برای نصب دارد و اسم Event آن “فرم ثبت نام” است، به شکل بالا انجام می شود. جدا ازEvent فرم ثبت نام، مثال دیگری را بررسی می کنیم: اگر Event “عملیات رها شده” باشد تگ “کارت رها شده” را بفرستید. شاید سیستمی دارید که ایمیل “ذخیره ی کارت خرید” را برای کاربرانی می فرستد که کارت های خریدشان را رها می کنند.

چرا ما این کار را انجام می دهیم؟

اگر تاکنون با رویداد نصب استاندارد تحلیل گر گوگل سر و کار داشته اید، می توانید فرم های ثبت نام را به عنوان هدف در نظربگیرید. ما باید گامی به عقب برداریم وعمیق تر راجع به این مسئله فکر کنیم. فرمی که در سایتمان ثبت نام شده است یک رویداد مهم است. نوع سرویس هایی که برای دنبال کردن تلاش های بازاریابی در طی ۱۰ سال تا اکنون استفاده می کنیم، اهمیتی ندارد چون تنها تکه ای از اطلاعات است. با استفاده از مدیر تگ و نصب فرم ثبت نام به عنوان یک رویداد در طرح های زیر بسیار انعطاف پذیر می مانیم:

 با فرد تبلیغ کننده جدیدی که در فرم ثبت نام مبلغی پرداخت می کند، ولی می خواهد پیکسل خودش نصب شود آغاز به کار می کنید؟ ما تاکنون مقدمه رویداد را یاد گرفتیم و فقط نیاز به نصب در مدیریت تگ داریم.

 می خواهید پلت فرم وب تحلیل گر جدید و داغی را امتحان کنید ؟ نیازی به پرداخت بهای اضافه در صفحه نیست و فقط با مدیریت تگ هماهنگ کنید.

 یکی از سرویس هایی که نیاز به آپدیت دارد موجب ارتقای سایت می شود؟ ما می توانیم آن را منتشر کنیم و برای ۵ دقیقه به صورت زنده در سایت (همراه با مدیریت تگ) قرار دهیم.

ماکروهای سفارشی

علاوه بر ماکروهای بالا، برای تعریف قوانین، گزینه ی استفاده از ماکرو سفارشی را داریم که شامل:

Constant String

استناد گوگل تنها مورد قابل استفاده ای است و مواردی را که عرضه می کند را بررسی می کنیم: اگر می خواهید کنار سایتتان اسم استاندارد شرکتی را بگذارید، می توانید این کار را مثالی از ماکروی Constant String بدانید. این ماکرو به شما اجازه خواهد داد تا به آسانی String را در مدیریت تگ گوگل آپدیت کنید و انعکاس همه ی تگ هایی که از این ماکرو استفاده می کنند را ببینید.

متغیر جاوا اسکریپت

آیا متغیر جهانی جاوا اسکریپتی را در صفحه ای که دوست دارید منتشر کنید را دیده اید؟ مثال واقعی در تامبلر: متوجه شدم که تامبلر تگ ها را در متغیر جهانی در صفحه منتشر می کند (همانطور که تگ های پست وبلاگ را منتشر می کند و کاری به تگ های بازاریابی ندارد.) این پست را به عنوان مثال در نظر بگیرید. در بالای صفحه می بینیم که تگ ها از چندین صفحه کلید تامبلر نیز گذشته اند:

<script>var tumblr_meta_keyboards = ‘xoxo,xoxofest,texts’;</script>

ساخت ماکرو به شما اجازه می دهد تا قوانین Custom را برای نصب تگ بر پایه ی داده های ماکرو تنظیم کنید. نصب ورژن Custom تکه ی GA که از تگ ها به متغیر Custom می رسد (وقتی که تگ ها کشف می شوند) کار آسانی است. ماکرویی که در بالا ساخته ایم را به (“اسم ماکرو” در خط) متغیر Custom ارجاع می دهیم.

تحلیل گر گوگل

نصب تحلیل گر گوگل به کمک ساعت گرینویچ: نصب تحلیل گر گوگل به کمک ساعت گرینویچ کار آسانی است. طبق قرارداد از “همه ی صفحاتی” که گوگل انتخاب می کند، استفاده خواهید کرد. اگر قصد انجام کارهایی مانند فرستادن متغیرهای سفارشی را بر اساس قوانینی که تنظیم کرده اید را دارید، به تگ Custom HTML نیاز خواهید داشت و سپس مطمئن شوید که قاعده ای را که تنظیم می کنید نصب تکه ی تگ قدیمی را بلاک کند.قانون مدیریت تگ می گوید: در همه ی صفحات جز صفحاتی که ماکروی URL آنها شامل /Post/ باشد، باید تحلیل گر گوگل معمولی را نصب کنید.

ارتقای تحلیل گر گوگل در آینده ی نزدیک موجب بهبود ساعت جهانی هم می شود.

نتیجه

مدیریت تگ، رویای مدیران دیجیتال مارکتینگ زرنگ است. ساعت جهانی مانند تحلیل گر گوگل در سال ۲۰۰۶ مارکتی را با عرضه ی رایگان بوجود آورد. اگر ساعت گرینویچ مدل GA را دنبال کند، به ارتقا ادامه خواهد داد. برای برنامه های آینده مانند مدیریت آزمایش A/B کارهای کمی انجام شده اند. تحلیل گر گوگل، به ساعت گرینویچ (برای تغییرات آینده تا دنبال کردن اختلاف حوزه که فرآیند بسیارسنگینی است) کمک خواهد کرد.

 اگر به مدیریت تگ علاقمند هستید ولی با ساعت گرینویچ کارها را بخوبی انجام نمی دهید، لیست وبسایت های زیر که حتی قدرتمنتر از ساعت جهانی هستند، برای شما مفید است:

 وبسایت Ensighten

 وبسایت TagMan

 وبسایت Tealium

 وبسایت Satellite

 وبسایت Open Tag

 وبسایت Tag Commander

 وبسایت Super Tag

 وبسایت Site Tagger

 وبسایت Bright Tag

منبع: https://dmacourse.com

عالی بود(4)جالب نیست!(0)