خانه / مقالات مفید سئو / چطور از استراتژی‌های PR برای بهبود سئو استفاده کنیم؟
چطور از استراتژی‌های PR برای بهبود سئو استفاده کنیم؟
استراتژی‌های-PR-برای-بهبود-سئو
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 4,00 از 5)
Loading...

چطور از استراتژی‌های PR برای بهبود سئو استفاده کنیم؟

روابط عمومی و سئو همیشه قرار بوده که با یکدیگر همکاری داشته باشند. روابط عمومی یا PR درباره ساختن یک رابطه با متخصصان حوزه رسانه و اینفلوئنسرها به منظور بالا بردن Awareness (آگاهی) یک برند یا یک کسب و کار است. در طرف دیگر سئو هم تکرار همین رابطه است. تنها تفاوت اینجاست که ما درباره فضای دیجیتال صحبت می‌کنیم و در این فضا، چنین رابطه‌ای از طریق لینک‌ها، سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی و موارد این‌چنینی دیگر تعریف می‌شود. در گذشته، بسیاری استراتژی سئو خود را بر مبنای ساختن حجم زیادی از روابط ضعیف با دیگران به منظور به دست آوردن توجه برای برند خود معطوف می‌کردند. اما به مرور زمان اوضاع با گذشته فرق دارد.همانطور که گوگل توانایی خود در تمایز کیفیت، هدف و مربوط بودن یک لینک‌ را گسترش می‌دهد، استراتژیست‌های سئو نیز باید بیش از هر زمان دیگری مثل متخصصان PR فکر کنند. بیش از آن که سئو بر ساخت و تولید یک لینک تمرکز کند، باید روی ساختن روابط انسانی‌تر به منظور برقراری ارتباط بهتر با مشتریان تمرکز داشته باشد و این دقیقا به مثابه استفاده از فرصت‌های روابط عمومی در فضای آنلاین است.

چه چیزی می‌توانیم یاد بگیریم؟

روابط عمومی همیشه مثل یک نظام چندگونه ظاهر شده است. تکنیک‌هایی که متخصصی PR استفاده می‌کنند تا بتوانند بازخوردی مثبت در رسانه‌ها دریافت کنند، متعدد و متنوع است. این یعنی سه حوزه وجود دارد که می‌خواهیم درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنیم و اگر در آن‌ها استاد شویم، این سه حوزه کمک می‌کنند تا با دانشی که از متخصصان PR فرا گرفته‌ایم، سئوی سایت کسب و کارمان را بهبود ببخشیم.

۱.محتوا، محتوا و باز هم محتوا

اینکه اولین مورد محتوا باشد تعجبی ندارد چراکه تولید محتوا یکی از اصول و مبانی اصلی در حوزه روابط عمومی به حساب می‌آید. اگر شما محتوایی تولید کنید که موضعی بوده، مناسب زمان حال باشد و علاقه‌مندی‌های جامعه هدف شما را پوشش داده باشد، به سادگی دیده خواهدشد. بنابراین چه نوع محتوایی می‌توانید برای ایجاد فرصت‌های مثبت PR تولید کنید که برای سئو نیز کاربرد داشته باشد؟ البته که باید محتوای شما شامل اسلاید‌ها، ویدیو‌ها، تصاویر و مطالب بلاگ باشد که بتواند جامعه هدف‌تان را به درستی مخاطب قرار دهد. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم تقریبا دیگر همه در این زمینه استاد شده‌اند. نکته کلیدی که می‌تواند در این زمینه برای شما موفقیت به ارمغان بیاورد این است که فاکتورهای مربوط به روابط عمومی را در محتوای تولیدی خود در نظر بگیرید.

برای مثال اگر شما یک پست در جواب یک مقاله که اخیرا خوانده‌اید، می‌نویسید، پست خود را با جمله «اخیرا یک مقاله در این زمینه خوانده‌ام که…» شروع نکنید. از اسم نویسنده مطلب اصلی استفاده کنید؛ در پست خود به مقاله اصلی لینک بدهید و وقتی که پست را منتشر کردید، اسم نویسنده را همراه با لینک مطلب خود در شبکه‌های اجتماعی بگذارید. با منشن کردن نویسنده، او نیز حتما به سراغ مطلب شما خواهد آمد و حتی ممکن است با به اشتراک گذاری و کامنت گذاشتن در پست شما، خوانندگان بیشتری را به سمت پست شما سرازیر کند.

حتی اگر این اتفاقات هم نیفتد و پست شما دیده نشود، حداقل با وجود اینکه کلاه PR را بر سر گذاشته‌اید، باعث می‌شوید نویسنده اصلی مقاله شما را زیر نظر داشته باشد و اینطور بیشتر مورد توجه قرار بگیرید. با اینکار از دیدگاه روابط عمومی، سئو و لینک بیلدینگ، شما موفق شده‌اید از همه این تکنیک‌ها استفاده کنید.

۲. هنر بازی در زمین PR (یا سئو)

تیم Webspam گوگل همچنان به دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند میزان اهمیت یک لینک را به درستی مشخص کنند. همانطوری که الگوریتم‌ها در این زمینه پیشرفت می‌کنند، چالش شما، ساختن لینک‌هایی است که نه تنها از سد الگوریتم‌های تشخیص اسپم، بلکه از سد تیم انسانی Webspam گوگل هم رد شود و رتبه بگیرد. در نظر داشته باشید که این تیم انسانی را عموما خبرنگاران و سردبیرها تشکیل می‌دهند.

فرقی ندارد شما یک پست مهمان می‌نویسید، یا یک رپورتاژ خبری و یا حتی یک ایمیل ساده به رسانه‌ها؛ شما باید بتوانید اهمیت درخواست خودتان را به نوعی بیان کنید که لینک‌ها و بازخورد روابط عمومی مثبت برای شما به همراه داشته باشد.

اولین قانونی که در ارائه خود باید در نظر داشته باشید این است که از اشاره به لینک‌ها خودداری کنید. اگرچه در ارائه مطلب خود ممکن است طرف مقابلتان متوجه شود که شما به دنبال جذب لینک هستید اما با منشن کردن طرف مقابل‌تان در مطلب خود، می‌توانید از این فرضیه فرار کنید. گاهی اوقات بهترین راه برای ساخت لینک‌هایی ارزشمند و نایاب این است که به کلی همه چیز را درباره لینک‌ها فراموش کنید. روی فرصت پیش روی خود تمرکز کنید تا بتوانید یک پروفایل خوب از خودتان بسازید و ترافیک را به این شکل به سمت خود جذب کنید. باید بتوانید عنصر «ارزش» را به کسی که محتوای تولید شده توسط شما را می‌خواند منتقل کنید. اگر این‌چنین عمل کنید، لینک‌های ارزشمند خود به خود به سمت شما روانه می‌شوند.

فراموش نکنید که تیم انسانی Webspam را اکثرا ژورنالیست‌ها و سردبیران سایت‌های خبری تشکیل می‌دهند. بنابراین مطلبی که برای رسانه‌ها می‌فرستید ممکن است از زیر دست این افراد عبور کند. شما باید مطلبی را بفرستید که این افراد به محض دیدن به آن مطلب پاسخ مثبت دهند و آن‌را منتشر کنند. اگر می‌خواهید یک پست مهمان ارسال کنید، کمی منعطف‌تر باشید و مثلا سه پست در سه موضوع مختلف برای پست مهمان انتخاب کنید. به این ترتیب به سردبیران رسانه‌ها رسما اعلام کرده‌اید که شما می‌دانید آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند و از قبل برای آن آماده شده‌اید. اگر هم فقط یک ایده برای پست مهمان دارید، حتما قبل از ارسال تیتر برای رسانه‌ها، مطمئن شوید که مطلب را به شکل کامل تمام کرده‌اید و هیچ کم و کاستی در پست شما وجود ندارد.

این پروسه در زمان نوشتن بیانیه خبری نیز تکرار می‌شود. با نوشتن یک تیتر عالی و ضمیمه کردن عکس‌ها و این موضوع که می‌دانید خبرنگار به چیزی برای تکمیل بیانیه خبری نیاز دارد، شانس موفقیت شما را در این زمینه به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. باید آماده باشید تا اطلاعات زیادی درباره کسب‌وکار و برند خودتان به خبرنگاری که بیانیه خبری شما را منتشر می‌کند بدهید تا آن‌ها بتوانند بهترین نوشته موجود را برای شما منتشر کنند.

۳.آماده موفقیت باشید

خب شما یک بیانیه خبری عالی و یک پست مهمان آماده کرده‌اید. حالا چطوری می‌توانید به خود کمک کنید تا بهترین شانس موفقیت را داشته باشید؟

اگر شما یک متخصص PR بودید، اولین چیزی که در نظر می‌گرفتید این بود که رابطه شما با رسانه‌ها چطور می‌تواند به شما کمک کند که موفق‌تر باشید. این همان جایی است که شبکه‌های اجتماعی ارزش خود را نشان می‌دهند. از ارتباطات کنونی‌تان در توییتر، گوگل پلاس و از همه مهم‌تر لینکدین، استفاده کنید تا ببنید چطور می‌توانید به رسانه‌ها و به خصوص ژورنالیست‌ها متصل شوید.< اگر نمی‌توانید با تکیه بر دوستان مشترک‌تان با فرد مورد نظر ارتباط برقرار کنید، باید یک رابطه دوستانه را از ابتدا آغاز کنید. اگر اسم ژورنالیست یا سردبیری که می‌خواهید به وسیله او مطلب خود را منتشر کنید می‌دانید، سعی کنید پیش از آغاز همکاری با او ارتباط برقرار کنید و دوست شوید. برای اکثر ژورنالیست‌ها، سردبیران و یا صاحبان وبلاگ‌های معروف، یک منشن در توییتر یا یک ریتوییت، می‌تواند شما را به آن‌ها نزدیک‌تر کند و به اصطلاح شما را در رادار آنها قرار دهد. اگر بتوانید قبل از هرچیز با توجه با محتوای شبکه‌های اجتماعی آن‌ها، با این افراد گپ بزنید، شانس بیشتری برای شروع یک همکاری عالی با آن‌ها را خواهید داشت. در واقع با شکل‌گیری این دوستی‌ها، آن‌ها شما را بیشتر می‌شناسند و وقتی بیانیه خبری و یا پست مهمان برایشان ارسال کنید، قطعا شما را در اولیویت بالاتری قرار می‌دهند.

درواقع مبنای PR و یا همان روابط عمومی، ایجاد رابطه دوستانه بین تیم PR یک شرکت با دیگر افراد یک شرکت دیگر است. متخصصین PR سالها است که با ایجاد رابطه از طریق تماس‌های تلفنی هدفمند، ایمیل‌های هدفمند و حتی دیدار‌های رو در رو، با افراد شاغل در شرکت‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در طرف دیگر اما شایع‌ترین مشکلی که متخصصین سئو مرتکب می‌شوند، این است که فکر می‌کنند PR سنتی و دیجیتال مارکتینگ دو شاخه جدا از هم هستند چراکه از رسانه‌های مختلف استفاده می‌کنند. در صورتی که تیم سئو یک شرکت می‌تواند با تکیه بر همین رابطه‌های ایجاد شده توسط تیم PR، خیلی بهتر از گذشته به بالا رفتن آگاهی برند کسب و کار کمک کنند.

ما در گذشته هرگز به اندازه امروز به افراد دیگر متصل نبوده‌ایم. شبکه‌های اجتماعی به ما این امکان را می‌دهند که ارتباطات خود را هدف‌مند کنیم و از راه‌های سنتی برای برقراری یک ارتباط کاری عالی، به سرعت گذر کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای بهتر کردن سئوی کسب‌وکار خود، از تکنیک‌هایی که متخصصی روابط عمومی برای سال‌ها استفاده می‌کرده‌اند درس بگیرید و استفاده کنید. فراموش نکنید در آینده آن‌هایی که موفق شده‌اند، کسانی هستند که به سرعت چیز‌های جدیدتری را برای موفقیت‌های بیشتر یاد می‌گیرند.

عالی بود(4)جالب نیست!(1)