خانه / بازاریابی / تخفیف شگفت انگیز؛ چگونه محصولات باد کرده روی دست مان را بفروشیم؟
تخفیف
تخفیف
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

تخفیف شگفت انگیز؛ چگونه محصولات باد کرده روی دست مان را بفروشیم؟

تجربه خرید شگفت انگیز و تخفیف های باور نکردنی در سایت های فروشگاهی آنلاین را حتما بسیار دیده اید و احتمالا کمتر تجربه کرده اید، سایت هایی که با تخفیف های بسیار بالا سعی در جلب حداکثری مشتریان دارند.

در اینکه بسیاری از این تخفیفات حقیقت ندارند شکی نیست، این تبلیغات ها و تخفیف های بالا بیشتر توسط بامیلو رواج پیدا کرد، در مناسبت‌های مختلف علی الخصوص در جمعه های سیاه، بامیلو جهت جلب توجه و افزایش مارکت خود، تخفیف های باور نکردنی و شگفت انگیزی رو روی محصولات سایت – گاها تا ۹۰% تخفیف برای کالاهای خاص- اعمال می کرد. از آنجا که بامیلو یک مارکت پلیس بود و بسیاری از کالاهای موجود در این سایت مربوط به فروشندگان می‌شد و نه خود بامیلو، دادن چنین تخفیف هایی کاملا غیر منطقی و غیر عقلانی می نمود.

ترفند غلط تخفیف

ولی با رو شدن ترفند بامیلو و استفاده بسیاری از سایت های فروش آنلاین از این شیوه، و سوء استفاده فروشندگان بامیلو از این استراتژی غلط بامیلو برای جلب کاربر و افزایش سهم بازار، در نهایت بامیلو بود که بازی را باخت. در این فروش های فوق العاده قیمت اصلی محصول چند برابر میشد و با تخفیف های بالا قیمت نهایی به قیمت فروش می رسید، در حقیقت در قیمت تمام شده برای کاربر تغییری حاصل نمیشد چه بسا که بیشتر هم میشد، ولی با تغییر قیمت و تخفیف های دروغی حس یک خرید مقرون به صرفه برای کاربر ایجاد می‌شد. ولی پس از مدتی و اطلاع از قیمت واقعی محصول منجر به صلب اعتماد خریدار شد و کار بامیلو به آنجا کشید که دیدید و شنیدید. استراتژیی که دیجی کالا شروع کرد و با اولین نشانه های نارضایتی کاربران ازش چشم پوشی کرد و به راه راست بازگشت.

تخفیف های بالا

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از این سیستم استفاده می کنند، به عنوان مثال بانی مد که یکی از فروشگاه های مطرح در حوزه پوشاک هست مدتهاست به مناسبت های مختلف تخفیف های بالایی میده، از “۷۰+۳۰ درصد تخفیف” تا “یکی بخر دو تا ببر!”. این روزها بانی مد با تخفیف‌های ۸۰ درصد در جشنواره محصولات تک سایز، با رِندی تمام قیمت محصولاتی که تا دو ماه پیش ۵۰۰ هزار تومان بود و با تخفیف ۳۰۰ هزار تومان بفروش می رسید رو به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسونده و با تخفیف ۷۰۰ هزار تومان میفروشه! اینکه چطور لباسهای تک سایز که قاعدتاً باید به قیمت کمتری فروخته بشه با این ترفند به دو برابر قیمت فروخته میشن جای تعجب داره ولی ادامه این شیوه در نهایت بانی مد رو هم به سرونوشت بامیلو مبتلا خواهد کرد.

البته تاثیرات این شیوه تنها به خود فروشگاه ختم نمیشه و بر تمام فروشگاه های آنلاین و اکو سیستم استارت آپی حوزه آنلاین تاثیر میزاره مثل:

۱- شرطی شدن کاربران و عدم خرید در مواقع عادی و انتظار برای آغاز جشنواره ها و تخفیف های بیشتر

۲- عدم اعتماد به قیمت های فروشگاه های آنلاین و ترجیح خرید فیزیکی از بازار علی الخصوص برای محصولاتی مثل پوشاک که خرید سنتی بسیار مرسوم تره

۳- سلب اعتماد خریداران قبلی سایت در صورت مشاهده و لو رفتن افزایش قیمت ها و تخفیف های دروغی

۴- ضربه به اکوسیستم استارتاپی فروشگاه‌های آنلاین با ایجاد حس بد خرید

بیشتر بخوانید :

۶ روش برای هدایت مشتری به فروشگاه اینترنتی تازه‌ تاسیس

۵- ایجاد رقابت ناسالم در میان فروشگاه های آنلاین که در نهایت به حذف خود سایتها خواهد انجامید

ولی اگر فروشگاه های آنلاین بدانند که:

· ترغیب کاربران عادی به خرید آنلاینِ چیزی که تا به حال از بازار می خریدن چقدر سخته

· بدست آوردن مشتری جدید برای هر فروشگاه چقدر هزینه داره

· طول عمر مشتری یه آیتم حیاتی در نرخ تمام شده و دوام کسب و کاره

· مشتریی که آنلاین خرید میکنه انقدر باهوش هست که سر از قیمت ها و کارشون در بیاره

قطعا با چنین تخفیف هایی آینده کسب و فروشگاه خودشون رو به خطر نمی اندازند، اگر فروشگاهی قیمت های واقعی ولی بدون تخفیف داشته باشه، بیشتر مورد اعتماد و اقبال مشتری ها قرار می گیره و مشتری های وفادارتری خواهد داشت تا فروشگاهی که با تخفیف ۸۰% یا کالای خودش رو بی ارزش جلوه میده یا حاشیه سود فروشگاه خودش رو زیر سوال میبره یا در نهایت خوش شانسی فقط یک مشتری یکبار خرید خواهد داشت.

 

نویسنده : صادق رضازاده

عالی بود(1)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *