خانه / آموزش سئو SEO / یک ترفند ساده سئو برای مواقعی که دو موضوع بسیار نزدیک بهم دارید!
keywords
keywords
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

یک ترفند ساده سئو برای مواقعی که دو موضوع بسیار نزدیک بهم دارید!

هدف گیری کلیدواژه

وقتی یه ایده ای به ذهنتون میرسه و آماده نوشتن میشید، سریع چند تا تحقیق کلیدواژه انجام میدید و چند تا عبارت مرتبط پیدا میکنید. اما یه دفعه این سوال براتون پیش میاد که:
باید دو صفحه جدا بنویسیم که هر کدوم یه عبارت کلیدی رو هدف بگیرن یا باید یک صفحه بنویسیم که هر دو عبارت رو هدف بگیره؟
خیلی سریع میشه به این سوال جواب داد. باید ببینید آیا این دو عبارت در واقع دو موضوع جدا هستند یا اینکه هر دو زوایایی از یک موضوعند. در وافع میخواهیم جواب این سوالو پیدا کنیم که:
آیا این دو تا از نظر گوگل، دو موضوع مجزا هستند؟
این سوال نه تنها برای تعیین کلیدواژه های وبلاگ خیلی مهمه بلکه برای محصولات فروشی یا صفحات خدمات هم اهمیت داره. کلا هدف گیری کلیدواژه ها هم برای نوع صفحات و هم برای بازدیدکننده های وب سایتمون مهمه.

موضوعات در برابر عبارتها

برای اینکه جواب سوالمونو پیدا کنیم، برای هر دو عبارت سرچ میکنیم و نتایج رو به دقت بررسی میکنیم. ببینید همپوشانی دو عبارت چطوره، زیاده؟ الآن براتون یه مثال میزنم از دو تا صفحه نتایج جستجو برای دو عبارت جستجو شده متفاوت:
عبارت اول: سئوی سایت
عبارت دوم: سئو و بهینه سازی سایت
تو این مثال، میبینید که خیلی از نتایج برای هر دو عبارت مشترکه. این خودش دلیل محکمیه که نشون میده این دو تا در اصل یک موضوعند. یعنی یه صفحه میتونه هر دو عبارت رو هدف بگیره.
نشونه دیگه: به قسمتهایی از توضیحات سایتهایی که روی صفحه نتایج با فونت ضخیم نوشته شدند (Bold) دقت کنید. گوگل عبارتهایی رو که براشون سرچ کردین ضخیم کرده تا راحتتتر بتونید پیداشون کنید. این عبارتهای ضخیم شده از نظر دستوری و معنایی خیلی بهم نزدیکند.
وقتی میبینید کلماتی که از دو عبارت متفاوت، ضخیم شده اند هم یکسانند، یعنی این دو تا عبارت از یک موضوعند و یک صفحه میتونه هر دو عبارت رو هدف بگیره.

زمان تصمیم گیری

اگه نمیتونید به این نتایج اکتفا کنید و میرید صفحات دو و سه هم میگردید، برای خودتون این معیارها رو در نظر بگیرید:

  • اگه نتایج جستجو با هم همپوشانی زیادی دارند، هر دو کلیدواژه واقعا از یک موضوعند. پس یک صفحه بنویسید برای هر دو عبارت.
  • اگه همپوشانی کمی تو نتایج جستجو هست، این دو عبارت دو تا موضوع متفاوتند و باید دو صفحه بنویسید و هر عبارت رو جداگانه هدف بگیرید.

مسیر تصمیم گیری به این ترتیب میشه:
۱- برای یه موضوع یه ایده ای به ذهنتون میرسه و براش عبارتهای ممکن رو مینویسید.
۲- هر عبارت رو گوگل کنید.
۳- آیا نتایج جستجو برای این دو عبارت، همپوشانی زیادی دارند؟
۴- بنا بر جوابی که به سوال بالا دادید، یک یا دو صفحه درست کنید.
خب حالا آماده اید که کارتونو شروع کنید. این سه مرحله اصلی ساخت صفحات بهینه شده برای موتور جستجو:
۱- اول ببینید دامنه­ تون اونقدر اعتبار داره که برای عبارت­های مورد هدف بتونه رتبه بگیره.
۲- بهترین صفحاتی که رو کل اینترنت هست رو برای موضوعتون درست کنید.
۳- با استفاده از روشهای سئو، بین کلیدواژه ها ارتباط بوجود بیارید.

گوگل چطوری تصمیم میگیره که یک موضوع باشه یا دو تا؟

یکی از معیارهای تعیین کننده اینکه چه سایتهایی در هر صفحه نتایج موتور جستجو نشون داده بشه، سرچ هاییه که مردم قبلا انجام داده­اند. گوگل برای اینکه تشخیص بده نتایجی که روی صفحه نتایج ظاهر شده­اند واقعا به عبارت سرچ شده ربط دارند یا نه، به رفتار سرچ ها نگاه میکنه که بهش میگن نشونه های تعامل کاربر.

  • گوگل فرض رو بر این میذاره که نتایج مرتبطند اگر…کسی که برای یه عبارتی سرچ میکنه، روی یکی از وب سایتهایی که ظاهر شده کلیک کنه و روی اون سایت بمونه و دکمه back رو نزنه که دوباره به صفحه نتایج جستجو برگرده.
  • گوگل فرض رو بر این میذاره که نتایج جستجو مرتبط نیستند اگر… کسی که عبارتی رو سرچ میکنه روی هیچ کدوم از نتایج کلیک نکنه و بلافاصله یه عبارت دیگه رو سرچ کنه. در این مورد، گوگل با توجه به عبارت جدیدی که سرچ میشه، دفعه بعد نتایج دیگه ای رو ارائه میده.

پس جواب این سوال که “آیا این دو موضوع مجزا هستند” بستگی به نشونه هایی داره که گوگل از سرچ های قبلی دریافت کرده. گوگل بر اساس کاری که ما روی صفحه نتایج انجام میدیم، سایتها رو فهرست بندی میکنه که منطقی هم هست.

سه سوال رایج درباره هدف­گیری عبارت کلیدی

میخوام اینجا به سه تا از سوالاتی که معمولا مشتریها و دوستانم درباره هدفگیری کلیدواژه ها، چند صفحه و چند کلیدواژه ازم میپرسن جواب بدم.

چطوری میتونم دو عبارت رو روی یک صفحه هدف بگیرم؟

نکته اش اینه که فقط راجع به یک عبارت خاص ننویسید، بلکه راجع به موضوع بنویسید. وقتی یک موضوع رو گسترده تر پوشش بدید، به طور طبیعی خیلی از عبارتهای مرتبط با اون موضوع رو پوشش میدید. اگه موفق باشید که صفحه برای عبارتهای زیادی رتبه میگیره و همه هم به موضوعتون مرتبطند.
اگه صفحه ای خوب نوشته شده باشه میتونه برای هزاران کلیدواژه رتبه بگیره. خیلی هم معموله.
اگه نمیدونید چطوری باید یه مطلب خوب بنویسید که به سئوی سایتتون کمک کنه، پیشنهاد میکنم مقاله چه مطلبی در سایت بنویسم رو مطالعه کنید.
اما باز هم باید برای تگ­ها، توصیفات متا و تیترها چند تا عبارت مهم تر رو انتخاب کنید. گاهی اوقات میتونید حتی یه عبارت دیگه ای رو تو این جاها بنویسید. ما تو راهنمای تازه کارها برای بهینه سازی موتورهای جستجو، راجع به نحوه انتخاب تگ، توصیفات متا و تیترها توضیح دادیم.

وب سایت من در حال حاضر برای فلان عبارت رتبه گرفته، اما من میخوام یه صفحه دیگه از سایتم هم برای همون عبارت رتبه بگیره. میتونم به جاش یه صفحه دیگه روی سایت بذارم که رتبه بگیره؟

این کار سختیه. اگه شما رتبه گرفتید بخاطر اینه که گوگل این URL رو مرتبط با اون عبارت میبینه.
اگه URL در حال حاضر داره برای یه عبارتی رتبه میگیره، سعی نکنید ذهن گوگل رو تغییر بدید. اگه میخواهید بازدیدکننده هایی که به یه صفحه دیگه میرن، اون صفحه دوم رو هم ببینن، از لینکهای داخلی استفاده کنید.

من الآن یه صفحه درباره فلان موضوع دارم، اما میخوام این صفحه برای یه موضوع دیگه ای رتبه بگیره. میشه؟

نه.
این کار یعنی خیانت به بازدیدکننده ها و اسپم هست. این کار بر خلاف خواسته بازدیدکننده ها و گوگله. اگه همچین سوالی میپرسید، باید بگم تو مسیر اشتباهی افتادید.

طرز فکر یک بهینه کننده جستجو

اگه دارید اینطوری فکر میکنید، اونوقت یعنی ذهنیت مناسبی برای بهینه سازی موتور جستجو دارید. منظورم اینطوریه:
هر موضوعی یک رقیبه. هر صفحه یک رقیبه.
پس دیگه میدونید کلیدواژه هایی که میخواهید هدف بگیرید یک موضوع رو نشون میدن یا دو تا. وقتی که تصمیم گرفتید راجع به چی بنویسید، سعی کنید بهترین صفحه ای رو که در اون زمینه روی کل اینترنت هست خلق کنید.

 

عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 12 =