خانه / آموزش سئو SEO / جستجوی معنایی چیست؟ و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟
Semantic-search
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

جستجوی معنایی چیست؟ و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

جستجوی معنایی به دنبال بهبود دقت جستجو از طریق پی بردن به علایق جستجوگر و معنای محتوای مواردی است که مورد جستجو قرار میگیرند، چه روی وب سایت چه در یک سیستم کوچک به منظور تولید نتایج مرتبط.

جستجوی معنایی روی رابطه بین نشانه هایی مانند کلمات، جملات، نشانه ها، و سیمبل ها تمرکز دارد، و اینکه در کجا استفاده شده اند و چرا. معناشناسی زبانی مطالعه معنایی است که برای درک بیان انسان  ازطریق زبان استفاده میشود.

چرا جستجوی معنایی در سئو اهمیت دارد؟

جستجو در حال تغییر است. دیوید آمرلند کتاب خود درباره جستجوی معنایی گوکل را با این جمله آغاز میکند. اگر شما مدت مدیدی است که از کاربران اینترنت و بطور اخص موتورهای جستجو هستند، شما میتوانید مشاهده کنید که چقدر راه های جستجوی اطلاعات طی سالهای گذشته تغییر کرده است. در حال حاضر ما در عصر جستجوی معنایی هستیم، توانایی تایپ کردن مورد جستجو در باکس جستجو در محتوا ها و متن ها، که دقیق ترین انتخاب برای ارائه جوابهای تضمین شده است.

انواع جدید پرس و جو (Queries):

بطور قطع، طیف وسیعی از دستگاه ها که ما میتوانیم مورد جستجو قراردهیم فاکتورهای مشخصی را ارارئه می دهند: PC ها، لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند، تبلت ها، تلویزیون ها، و غیره. همچنین، با دستگاه های مختلفی، روش های متفاوت جستجو وجود دارد، مانند تایپ کردن یک کلمه روی کیبورد کامپیوتر یا درخواست های صوتی که از طریق اپلیکیشن های مختلف مانند سیری، شرپا، کورتانا، یا Google Now بطور مستقیم ارسال میشوند.

این پیشرفت ها ما را از روش های جستجوی قدیمی مانند تایب “رستوران درمنهتن” به جستجوهای دقیق تری مانند ” در منهتن کجا میتوان غذای هندی خورد” یا “بهترین مکان برای خوردن غذای هندی در منهتن کجاست؟”

ما میتوانیم دو روند را در این تحول مشاهده کنیم: افزایش جستجو از طریق کلمات یا عبارت دنباله دار و اینکه کاربران دقت بیشتری را خواستارند، بنابراین موتورهای جستجو باید نتایج مرتبط تر و منطبق تری را ارائه دهند.

موتورهای جستجو درک کرده اند که شناسایی کلمات کلیدی به تنهایی کافی نیست، درعوض، آنها باید بفهمند که چگونه مطالب مرتبط را پیدا کنند هم درهمان سایت و هم در کل اینترنت و سایت های دیگر. این دقیقا جایی است که مهمترین تغییرات در چشم انداز جستجو اتفاق می افتد:

یک پیشرفت از کلمات کلیدی فراگیر که در کل متن و سایت وجود دارد به سمت کلماتی که اهمیت بیشتری دارند و وجودشان مستقل است.

کلمات به مفاهیم تبدیل میشوند و موتورهای جستجو به تدریج و پله به پله تکامل پیدا کردند به ماشنیهای یادگیری واقعی.

Search-phase

جستجوی معنایی چیست؟

برای ارائه یک تعریف ما میتوانیم از ویکی پدیا استفاده کنیم:

جستجوی معنایی به دنبال جستجوی دقیق تر است به این ترتیب که علاقه کاربر را درک کند و معنای متن یا کلماتی که در فیلد جستجو ظاهر میشوند چه در یک سایت چه درکل اینترنت درک کند و بفهمد و نتایج مرتبط تری را تولید کند.

درحقیقت ما باید بر دو مفهوم مهم علاقه و محتوا تمرکز کنیم.

علاقه، از یوزر می آید، و به وضوح چیزی که کاربر به دنبال آن است را بیان میکند. و محتوا را میتوان به هرچیزی که در حیطه جستجو باشد و به آن جهت ببخشد تعبیر کرد. بنابراین، با فهمیدن و مرتبط کردن و اتصال علاقه و محتوا، موتورهای جستجو قادر هستند که پرسش های مختلف کاربر را درک کنند، هم آنچه که کاربر را ترغیب میکند و هم آنچه که از آنها انتظار میرود.

جستجوی معنایی چگونه کار میکند؟

ما با ذکر یک مثال استفاده میکنیم تا با روش دیداری دقیق تر متوجه شویم که جستجوی معنایی چگونه عمل میکند.

اگر کلمه ‘panda’ را جستجو کنیم، بدون مشخص کردن هیچ چیز دیگری، می توانیم فکر کنیم که منظور ما به یک نسل از خرسهای اصیل چینی، یکی از الگوریتم های گوگل که آپدیت شده یا حتی یک برنامه آنتی ویروس برای کامپوتر است. ما فقط باید به صفحه نتایج جستجو نگاه کنیم تا این قضیه را بفهمیم، در وحله اول، برای گوگل مشخص نیست که ما به دنبال چه چیزی هستیم:

Panda-query-semantic searh

گوگل، به عنوان اولین انتخاب، متوجه میشود که کاربر به دنبل اطلاعاتی در مورد خرس پانداست، و این منطقی تر است و با معنا تر است، از آنجایی که حیوانات از قبل وجود داشتند و بنابرین به بقیه نتایج ظاهر شده یک اسم میدهد. به هرحال، رینج نتایج یک مثال روشن از چیزی است که برای غربال کردن جستجو هایمان به آن نیاز داریم. در حقیقت، اگر ما به نتایج مرتبط که پایین صفحه نتایج گوگل پیشنهاد میشوند نگاهی بیاندازیم متوجه میشویم که انتخاب در این زمینه بسیار گسترده است.

گردآوری و ترجمه: تیم نرم افزاری آکو – یاسمن دارابی

منبع: search engine journal

 

عالی بود(2)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *