خانه / تکنولوژی / سوال هایی که باید از مشتریان قبل از شروع یک پروژه بپرسید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

سوال هایی که باید از مشتریان قبل از شروع یک پروژه بپرسید.

هیچ کس دوست ندارد وقت خود را روی یک پروژه تلف کند و بعد هیچ دستمزدی برای این کار نگیرد. به عنوان یک فرد خلاق، زمانی که یک مشتری کار شما را رد کند، برای شما دشوار خواهد بود و همین موضوع روی اعتماد به نفس شما در رفتن به پروژه ی بعدی تاثیر خواهد گذاشت.اگر شما سوال های درست بپرسید، راه درست در انجام وظیفه ی خود را خواهید دانست و نتیجه برای تمام کسانی که درگیر پروژه هستند بهتر خواهد بود بنابراین در این مقاله می خواهیم سوال هایی که باید از مشتریان قبل از شروع یک پروژه بپرسید را بررسی کنیم.

 

مشتریان طراحی گرافیک در تنوع شگفت انگیزی، ظاهر می شوند اما هر مبتدی داستان خودش از ترس از برخی برخورد هایی که از مشتریان دریافت کرده اند را دارند. بسیاری از مشکلات زمانی، از سوءتفاهم ها ناشی می شود بنابراین اگر پتانسیل این کار از ابتدا کاهش داده شود از به وجود آمدن مشکلات می توان پیشگیری کرد.

دانستن اینکه چه چیزی بپرسید مهم است و درواقع پرسیدن سوالات واقعا ضروری، مهم تر است. در این مقاله بخش اول این کاررا به اشتراک خواهیم گذاشت و زمانی که وقت آن برسد این کار را پیاده سازی خواهیم کرد.

۱٫بودجه ی شما برای این پروژه چه قدر است؟

این مورد مهم ترین سوال است. برخی از مشتریان انتظارات غیرواقعی دارند و انتظار یک هزینه ی ثابت برای پوشش هر چیزی که می خواهند را دارند. پرسیدن این سوال به صورت رک به مشتری این امکان را می دهد که بداند هزینه های شما ممکن است ثابت نباشد و باید انتظارات خودشان را مناسب با بودجه ی خود تنظیم کنند.

به این روش شما قادر خواهید بود پیشنهادات بهتری را به مشتریان خود بدهید. زمانی که شما بدانید مشتری شما چقدر می تواند پرداخت کند، می توانید محاسبه کنید که چه گزینه هایی را به او پیشنهاد کنید. برای مثال تصاویر on-location بسیار گران تر از تصاویر stock هستند اما نتایج بسیار بهتری را می دهد. شما می توانید پیشنهاداتی بدهید که مشتری بتواند تصمیم های درست بگیرد.

۲٫ تا چه زمانی نیاز دارید که پروژه تکمیل شود؟

مشتریان ممکن است انتظارات غیرواقعی درباره ی روند ساخت داشته باشند و متوجه نباشند که برای ساخت کار با کیفیت، زمان لازم است و از کار شما چیزی مانند نوشتن انتظار دارند.

کار خلاقانه روندی است که بطور طبیعی زمان بر است ما باید لحظاتی از الهامات قوی داشته باشیم که یک شاهکار تولید شود. اما بطور طبیعی گام های زیادی برای اتمام یک پروژه وجود دارد: مفهوم سازی، جستجو، طراحی، ویرایش، تفسیر و غیره چند نمونه از این گام ها است.

اگر مشتری زمان محدودی را مشخص کرد، آن ها را توجیه کنید. گاهی مشتریان واقعا نیاز دارند تا کار در یک بازه ی زمانی مشخص انجام شود گاهی اوقات هم وجود دارد که واقعا دلیلی برای زمان محدودی که مشخص می کنند ندارند. مشتریانی که با دلیل این کار را انجام می دهند باید اولویت های خود را مشخص کنند زیرا آن ها می دانند که چه چیزی را به چه دلیلی می دانند.

۳٫ مخاطبان این کار چه کسانی هستند؟

این سوال در این که شما با رفتن راه غلط زمان خود را هدر ندهید بسیار مهم است. شما در اینکه چه گروهی از مخاطبان جذب کار شما می شوند نمی توانید با حدس و گمان پیش بروید. با داشتن این اطلاعات شما می توانید پیشنهاداتی به مشتری بدهید که به ذهن او خطور نکرده است. با این کار مشتری یک حس امنیت پیدا می کند که یک فرد حرفه ای را انتخاب کرده که در گرفتن تصمیمات درست می تواند به او کمک کند.

۴٫ این کار چه ویژگی هایی را حتما باید داشته باشد؟

مشتریان باید تصویر خود از پروژه ای که می خواهند مخاطبان ببینند را شرح دهند. اگر آن ها نظری قطعی از پروژه و هدف خود نداشتند شما بدون هیچ هدف و نقطه ی شروعی خواهید بود.

سپس چیزی که اتفاق خواهد افتاد این است که شما وقت روی طراحی چیزی می گذارید که ممکن است مشتری آن را نپسندد و این اتفاق نیز می افتد زیرا شما هیچ چشم انداز مشترکی ندارید.

بهترین طراحی زمانی اتفاق می افتد که شما و مشتری خود، در هماهنگی در شکل نهایی پروژه و اهدافی که باید به آن دست یابید، باشید.

۵٫چه موارد مشابهی را معرفی می کنید؟

ممکن است شما به روشن سازی این سوال نیاز داشته باشید. برای مثال اگر یک پروژه ی طراحی وبسایت دارید باید از مشتری بپرسید که چه وبسایت هایی را از همه بیشتر دوست دارد و دلیلی که آن سایت ها را دوست دارد چیست. اگر یک پروژه ی طراحی طولانی مدت دارید بپرسید که لوگوی کدام شرکت ها را دوست دارند و دلیل آن چیست و به همین ترتیب ادامه دهید.

پرسیدن این گونه سوال ها در ساخت پروژه ی موردنظر کمک می کند. این اطلاعات ممکن است لزوما بهترین چیز برای آن ها نباشد و اگر شما دانشی داشته باشید که در تصمیم گیری بهتر بتواند به آن ها کمک کند می توانید به مشتریان خود مشاوره دهید البته این کار به شما کمک می کند تا از موقعیت هایی که مشتری از آنچه تولید شده ناراضی باشد، جلوگیری کنید.

اگر شما بدانید که مشتری چه چیزی را دوست دارد کار شما بسیار ساده تر می شود زیرا شما می توانید طراحی مناسبی داشته باشید. فقط اطمینان حاصل کنید که علاقه مندی های مناسب را گرفته اید به این ترتیب نقاط مشترک مثال ها را خواهید یافت.

۶٫ چه طراحی هایی در این مجموعه کمتر مورد علاقه ی شما است؟

این سوال هم احتمالا مانند سوال های دیگر مهم است زیرا به شما کمک می کند تا متوجه شوید از چه چیز هایی باید بپرهیزید. هیچ چیزی مانند اینکه ندانید مشتری شما در طراحی از چه چیز هایی خوشش نمی آید پروژه ی شما را با شکست مواجه نمی کند.

دوباره شما برای متوجه شدن ویژگی های مشترکی که مشتری به آن ها علاقه ندارد به مثال هایی مناسب نیاز دارید. دلیل دوست نداشتن این ویژگی ها را می توانید از مشتری بپرسید اما ممکن است پاسخ ها مبهم باشند و نتوانند به شما کمک کنند.

چیزی که شما تلاش می کنید به آن دست پیداکنید چیزی است که در ذهن مشتری می گذرد ، تعداد کمی از مشتریان وجود دارند که به خوبی خودشان را بشناسند و بتوانند بینش خود را صریحا به شما بگویند. دیدن مواردی که مشتری دوست دارد و مواردی که دوست ندارد، به صورت بصری بیشتر از هرچیزی می تواند به شما کمک کند.

۷٫آیا درحال حاضر یک طراحی یا سبک آماده دارید؟

یکی از موارد شگفت انگیز ، این است که گاهی مشتری فراموش می کند بگوید درحال حاضر یک طراحی یا سبک آماده دارد و به شما برای تکمیل آن نیاز دارد. هرچه بیشتر درباره ی طرح فعلی مشتری خود بدانید طراحی باقی کار برای آن ها ساده تر است.

گاهی مشتریان انتظار دارند شما درباره ی آن ها بدانید و مطمئن هستند که شما از قبل درباره ی تجارت آن ها شنیده اید و همه چیز را درباره ی آن ها می دانید بنابراین اطلاعات مهمی که شما برای تولید بهترین نتیجه برای آن ها نیاز دارید را به شما نمی گویند.

گرفتن این اطالاعات وظیفه ی شما است. شما نمی توانید این کار را واگذار کنید تا خود مشتری به شما بگوید زیرا تقریبا هیچگاه آن ها این کار را نمی کنند.

جمع بندی

پرسیدن این سوال های ضروری قبل از اینکه پروژه را شروع کنید به شما در جلوگیری از اینکه مشکلی به وجود بیاید کمک می کند و همچنین به شما کمک می کند تا کار خود را بطور موثر تر و کارامد تر انجام دهید.

هیچ کس دوست ندارد وقت خود را روی یک پروژه تلف کند و بعد هیچ دستمزدی برای این کار نگیرد. به عنوان یک فرد خلاق، زمانی که یک مشتری کار شما را رد کند، برای شما دشوار خواهد بود و همین موضوع روی اعتماد به نفس شما در رفتن به پروژه ی بعدی تاثیر خواهد گذاشت.

اگر شما سوال های درست بپرسید، راه درست در انجام وظیفه ی خود را خواهید دانست و نتیجه برای تمام کسانی که درگیر پروژه هستند بهتر خواهد بود.

 

عالی بود(2)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 18 =