خانه / آموزش سئو SEO / عوض کردن دامنه بدون از دست رفتن رنک
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

عوض کردن دامنه بدون از دست رفتن رنک

اگر قرار است به هر دلیلی آدرس دامنه سایت خود را عوض کنید، باید تمام آدرس های سایت قبلی را با رعایت اصول و قوانین سئو ریدایرکت کنید. اگر به درستی عمل ریدایرکت را انجام ندهید، رنک سایت شما افت خواهد کرد. برای این کار را به درستی انجام بدهید، مراحل زیر را طی کنید.

راه اندازی سایت بر روی دامنه جدید

در بسیاری موارد راه اندازی سایت بر روی دامنه جدید همراه با تصمیمات دیگری مانند تغییر هاست یا گواهی SSL انجام میشود. پیشنهاد میکنیم که هر یک از این تصمیمات در بازه های زمانی مجزا و به صورت کاملا مستقل انجام شود.

برای راه اندازی سایت بر روی دامنه جدید یک هاست جدید بر روی همان سروری که سایت قبلی قرار دارد تهیه کنید که از نظر امکانات، IP و DNS کاملا مشابه باشند. راه اندازی دامنه جدید با یک DNS متفاوت ممکن است ریسک از دست رفتن جایگاه را افزایش دهد.

سایت خود را بر روی دامنه و هاست جدید راه اندازی کنید و از عملکرد صحیح تمام صفحات و آدرس های آن مطمئن شوید. بسیاری از سایت ها در این مرحله لینک های موجود در منو، سایدبار، فوتر و حتی محتوای صفحات را به روز رسانی نمی کنند و این آدرس ها همیشه به سایت قبلی باقی می ماند.

فرآیند ثبت سایت در گوگل را برای دامنه جدید انجام داده و کلیه تنظیمات آن شامل معرفی نقشه سایت، تعیین دامنه اصلی، تهیه فایل robots.txt و … در پنل وبمستر را انجام دهید.

مراحل انتقال رنک سایت قدیم به جدید

برای این که رنک سایت قدیم را به سایت جدید منتقل کنید، باید مراحل زیر را طی کنید.

ایجاد نقشه سایت XML

اولین مراحله از ایجاد هدایتگر صحیح برای آدرس‌ها ساخت یک فایل XML از نقشه سایت (Sitemap) می‌باشد. آسان‌ترین راه برای ایجاد نقشه سایت استفاده از ابزارهای آنلاین مثل Xenu Link Sleuth یا Screaming Frog است. پس از آن که توسط این ابزارها به صورت خودکار گزارشی از متا تگ‌های عنوان صفحات (Title Tags) و توضیحات متا (Meta Description) در وبسایتتان دریافت کردید، یک بار هم بصورت دستی بررسی کنید که تمامی صفحات وبسایت در نقشه سایت درج شده باشند. همچنین بهتر است که لیستی از لینک‌های صفحات سایتتان در سایت‌های دیگر را به دست آورید. این کار را هم می‌توانید از طریق ابزارهای آنلاین مثل Open Site Explorer و Majestic SEO Tools انجام دهید. سپس بر اساس سایت مپ به دست آمده از ابزارهای فوق و این لینک‌ها سایت مپ جامع‌تری ایجاد کنید.

تطبیق صفحات با یکدیگر

پس از آنکه لیست کاملی از URLهای دامنه قدیمی تهیه کردید، باید تصمیم بگیرید که هر URL به چه آدرسی هدایت شود. برای این منظور باید یک سایت مپ از لینک‌های دامنه جدید ایجاد نموده و سپس آدرس‌های دامنه قدیمی را با آدرس صفحات در دامنه جدید تطبیق دهید. اگر تغییرات زیادی در ساختار URLها ایجاد نکرده باشید، انجام این کار نسبتا آسان است. اگر بتوانید به گونه‌ای عمل کنید که ساختار URLها در هر دو وبسایت یکسان باشد، مراحل تغییر دامنه بسیار آسان‌تر خواهد شد. به عنوان مثال اگر آدرسی در سایت قبلی به صورت http://olddomain/page1 باشد و در وبسایت جدید به صورت http://newdpmain/page1 آدرس دهی شود، هدایت آدرس‌های قدیم به آدرس‌های جدید بسیار آسان‌تر خواهد بود. اما اگر ساختارها یکی نباشند کار کمی پیچیده می‌شود، تا جایی که حتی ممکن است لازم باشد برای هر ارجاع از آدرس قدیمی به آدرس جدید کدی جداگانه نوشته شود. اگر نتوانید آدرس های قدیمی را به یک لینک مناسب در دامنه جدید هدایت کنید، تاثیرات منفی بسیاری بر روی سئوی سایت ایجاد خواهد شد.

ساخت ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱Redirection) در فایل htaccess

پس از تست هدایت URLها (در یک محیط تستی) از دامنه قدیمی به دامنه جدید و اطمینان از صحت عملکرد آن‌ها می‌توانید اقدام به ایجاد یک هدایتگر از نوع ۳۰۱ در سرور سایتتان نمایید. با انجام این کار تمامی URLهای دامنه قدیمی به URL معادل در دامنه جدید منتقل می‌شوند. هدایتگر ۳۰۱ به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که تغییر URLها از دامنه قدیم به دامنه جدید به صورت دائم انجام شده است و سئوی دامنه قدیم می‌بایست برای دامنه جدید در نظر گرفته شود.
برای ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ راه‌های مختلفی وجود دارد اما متداول‌ترین آن‌ها درج کدهای لازم در فایل .htaccess برای سرویس‌های لینوکسی و فایل web.config برای سرویس‌های ویندوزی می‌باشد.
ریدایرکت 301

با خبر ساختن گول از تغییر دامنه برای انتقال رنک

پس از آن که تنظیمات هدایتگر ۳۰۱ را به درستی اعمال کردید، سایت مپ دامنه قدیمی را مجددا در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ ثبت کنید و پس از آن سایت مپ دامنه جدید را در هاست دامنه جدید آپلود نمایید. پس از ثبت سایت مپ از طریق بخش Crawl errors در کنسول جستجوی گوگل می‌توانید از خطاهای احتمالی موجود مطلع شده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایید. در پنل گوگل وبمستر دامنه پیشین سایت خود وارد شده و از بخش change of address درخواست تغییر دامنه را اعلام نمایید. در بخش آموزش سئو هانت می توانید بیشتر در مورد این حوزه اطلاع کسب کنید.

عالی بود(2)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دو =