خانه / مقالات مفید سئو / نکات تکمیلی سئو منفی
نکات تکمیلی سئو منفی
نکات-تکمیلی-سئو-منفی
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 رای, میانگین: 4,33 از 5)
Loading...

نکات تکمیلی سئو منفی

سئو منفی یا Negative SEO یکی از بحث‌انگیزترین موارد در حوزه موتورهای جستجو است. ممکن است تا به امروز موارد و ابهامات زیادی در مورد این نوع از سئو به گوشتان خورده باشد؛ اما آیا سئو منفی زیاد اتفاق می‌افتد؟

چگونه می‌توان رتبه رقیبان در موتورهای جستجو را خراب کرد؟ آیا باید برای خودتان هم در مورد رخداد سئو منفی نگران باشید؟ چگونه بفهمیم که رقبا از طریق سئوی منفی در حال خراب کردن رتبه ما در صفحه جستجوی گوگل هستند؟ چگونه می‌توان سایت خود را از سئو منفی ایمن کرد؟

سئو منفی واقعا به چه معناست؟

سئو منفی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با هدف کاهش رتبه رقیب در نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شوند. این اقدامات ممکن است شامل ساخت آگاهانه لینک‌های اسپم، لینک‌های غیرطبیعی به سایت، دزدی محتوای شما و یا حتی هک کردن سایت باشد.

آشنایی با تاریخچه سئو منفی

از روز اول خلق گوگل، این موتور جستجو سعی کرده است تا در موقع ارزیابی اعتبار صفحات وب، لینک‌های غیرطبیعی را شناسایی کند. در ابتدا، لینک‌هایی که به نظر گوگل اسپم می‌رسیدند نیز به‌ راحتی نادیده گرفته می‌شدند و نمی‌توانستند هیچ تغییری در پیج رنک صفحه داشته باشند. در پاسخ، افراد فعال در زمینه سئو، هزاران (گاهی نیز میلیون‌ها) لینک خریداری کرده و یا می‌ساختند و این نیز هیچ تاثیر منفی روی سایت نمی‌گذاشت.

گوگل در آوریل سال ۲۰۱۲، آپدیت پنگوئن را منتشر کرد. هدف آپدیت پنگوئن این بود که گوگل بتواند در برابر سایت‌هایی که از لینک‌های دستکاری شده استفاده می‌کنند، ایستادگی کند. هرچند که این آپدیت به گوگل کمک کرد تا نتایج بهتر و عادلانه‌تری را نمایش دهد، اما همان‌طور که در نمودار Google Trends زیر می‌بینید، یکی از تبعات دیگر آن این بود که باعث تولد سئو منفی نیز شد. در ادامه به انواع مختلف سئو منفی اشاره خواهیم کرد.

مزرعه لینک

به‌طورکلی یک لینک به‌تنهایی نمی‌تواند رتبه یک سایت را در موتورهای جستجو خراب کند. به همین دلیل است که سئو منفی معمولا شامل لینک‌هایی از گروهی از سایت‌ها یا مزارع لینکی است.

مزرعه لینک، مرکز وب‌سایت‌های به هم متصل است. در اصل این سایت‌ها برای افزایش محبوبیت لینک‌های خود، مدام به صفحات یکدیگر لینک می‌دهند. حتی شما نیز می‌توانید برای افزایش پیج رنک صفحه خود از این مراکز لینک خریداری کنید. یک مثال ملموس از مزرعه لینک، PBN یا شبکه وبلاگ‌های شخصی است که فقط به هدف لینک بیلدینگ ساخته شده‌اند و معمولا توسط یک فرد اداره می‌شوند. اکثر PBN ها از دامنه‌های منقضی شده ساخته شده‌اند؛ بدین معنی که بک‌لینک‌ها و اعتبار آن وب‌سایت برای PBN به ارث مانده است.

در سال ۲۰۱۲، آپدیت پنگوئن اثرگذاری مزارع لینکی را تا حدودی کاهش داد. بدین طریق که اگر گوگل لینک‌هایی از یک مزرعه لینک را در یک وب‌سایت تشخیص می‌داد، برایش محرز می‌شد که این سایت با یک مزرعه لینکی در ارتباط است و بلافاصله آن سایت را پنالتی می‌کرد. به همین ترتیب بود که مزارع لینکی از یک تاکتیک موثر سئوی کلاه‌سیاه، به تکنیک سئو منفی دگردیسی کردند.

در بعضی مواقع نیز، مهاجمان لینک‌هایی با آنکر تکست با کلمات کلیدی هدف را به یک صفحه رتبه دار روانه می‌کنند و نسبت انکر تکست آن را نیز بالا می‌برند. این انکر تکست‌های حاوی کلمات کلیدی هدف ممکن است کاملا با موضوع و محور سایت شما در تضاد باشند و یا حتی ممکن است شامل کلمات کلیدی هدف‌گذاری شده شما شوند تا این‌طور به موتورهای جستجو القا کنند که شما در حال دست‌کاری پروفایل لینکی هستید. برای در امان ماندن از حملات این‌چنینی، باید مداوم تعداد لینک‌های سایت خود را زیر نظر داشته باشید.

محتوا دزدها

یکی دیگر از روش‌های سئو منفی، محتوای تکراری است. در این روش، محتواهای سایت شما کپی شده و چندین بار در سایت‌های دیگر کپی می‌شوند. گاهی اوقات نیز این محتواها بخشی از مزارع لینکی هستند.

بخشی از آپدیت الگوریتم پاندا به مبارزه با محتواهای تکراری اختصاص داشت؛ بنابراین وقتی گوگل محتواهایی را می‌یابد که در چندین سایت کپی شده‌اند، معمولا تنها یک نسخه از آن‌ها را انتخاب و رتبه‌بندی می‌کند. در این صورت، باید امیدوار باشید که گوگل محتوای اصلی را تشخیص دهد و آن را رتبه‌بندی کند که البته در اکثر موارد نیز همین اتفاق می‌افتد؛ اما وقتی‌که محتوای دزدیده شده پیش از محتوای اصلی ایندکس شود، دیگر کاری از دست شما برنمی‌آید!

به همین دلیل است که محتوا دزدها اغلب به‌صورت خودکار محتواها را کپی و بلافاصله آن را بازنشر می‌کنند. اگر گوگل نسخه دزدیده‌شده را در ابتدا پیدا کند، ممکن است رتبه شما را کاهش داده و به محتوای دزدیده شده رتبه دهد.

اگر با محتواهای کپی شده سایت خود مواجه شدید، بهتر است که با مدیر سایت مربوطه تماس بگیرید و از او بخواهید که محتواهای شما را حذف کند. هرچند که در وب فارسی نباید چندان به این روش دل‌خوش کنید. اگر این روش موثر نیفتاد، می‌توانید بر اساس قوانین کپی رایت گوگل، به این موتور جستجو اطلاع دهید تا محتوای دزدیده‌شده شما را حذف کند.

نقد و بررسی‌های تقلبی

در لوکال سئو، بررسی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. نقد و بررسی‌های تقلبی که در سایت آورده می‌شوند، نه‌تنها برای رتبه‌بندی خوب نیستند، بلکه روی وجهه کسب‌وکار نیز تاثیر منفی دارند. نقد بررسی‌ها به‌راحتی قابل دست‌کاری هستند و به همین دلیل ممکن است اولین جایی باشند که رقبا برای خراب کردن وجهه شما به سراغ آن‌ها می‌روند.

برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی، باید مداوم Google My Business خود را چک کنید. نقد و بررسی‌های تقلبی، ناقض سیاست‌های گوگل هستند و گوگل با آن‌ها برخورد خواهد کرد. بعد از برخورد با نقد و بررسی‌های تقلبی می‌توانید از طریق زیر آن‌ها را حذف کنید.

  • وارد Google Maps شوید
  • کسب‌وکار خود را جستجو کرده و آن را انتخاب کنید
  • در منوی سمت چپ، به Review summary اسکرول کنید
  • روی reviews کلیک کنید
  • نقد بررسی‌های که می‌خواهید حذف شوند را مشخص کرده و روی آیکون flag کلیک کنید
  • فرم گزارش را کامل کنید

خزش سنگین

با استفاده از ابزارهایی که سایت شما را مداوما می‌خزند، سعی می‌کنند که آن را از دسترس خارج کنند یا پهنای باند وب‌سایت شما را مصرف کنند. در این صورت، یا سایت به‌طورکلی از دسترس خارج می‌شود یا سرعت لود آن پایین می‌آید. اگر موتورهای جستجو نتوانند به سایت دسترسی داشته باشند، بنابراین شانس رتبه‌بندی را نیز از دست خواهید داد. اگر این مشکل برای چند بار پیاپی رخ بدهد، ممکن است رتبه شما در موتورهای جستجو کاهش یابد.

اگر سایت شما با مشکلاتی این‌چنینی مواجه شد، بهتر است تا با شرکت میزبانی سایت تماس بگیرید و دلیل را جویا شوید. آن‌ها به شما خواهند گفت که این لودها از کجا سرچشمه می‌گیرند.

تقلب کلیکی

کلیک‌ها یکی از موارد بحث برانگیز در سئو هستند. بسیاری بر این باورند که کلیک‌ها در زمره سیگنال‌های رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرند؛ اما برخی تحقیقات نشان داده است که نرخ کلیک‌های بیشتر روی یک نتیجه به‌خصوص، توانسته تا حدودی در افزایش رتبه موثر باشد. درحالی‌که CTR پایین می‌تواند باعث کاهش رتبه شود.

وبلاگ‌نویسی به نام Bartosz Goralewich، تقلب کلیکی را به‌عنوان یکی از روش‌های سئو منفی تایید کرده است. به گفته او، یک بات CTR برای جستجوی کلمات کلیدی اصلی آن‌ها برنامه‌ریزی شده بود تا روی نتایج مختلف کلیک کند. این بات بعد از کلیک روی لیست مشتریان، مجددا به صفحه نتایج جستجو بازمی‌گشت و درنتیجه رتبه سایت در صفحه نتایج را کاهش می‌داد.

برای جلوگیری از رخداد چنین وقایعی، باید دائما CTR های کلمات کلیدی اصلی خود را در سرچ کنسول گوگل مدنظر داشته باشید.

عالی بود(10)غیر مفید(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *