خانه / هوش تجاری / همه چیز درباره Bitcoins
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

همه چیز درباره Bitcoins

بیت‌کوین – Bitcoins

یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» یا پول حکومتی است. نوآوری بودن بیت کوین – Bitcoins به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آنرا در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند. زیرا در چندسال گذشته ارزش بیتکوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به صدها دلار افزایش یافته است.اما پول بودن یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیتکوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها است. تا کنون هیچ دولتی بیتکوین را به رسمیت نشناخته است و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیتکوین تأکید دارند. البته از لحاظ فنی و کارکردی این عبارت صحیح است که بیت کوین نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند. گره‌های شبکه هر معامله را در شبکه اعلام می‌کنند که پس از تأیید در یک سیستم اثبات کار، در یک تاریخچه عمومی به نام Blockchain ذخیره می‌شود.

بیت کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه و یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. زمان متوسط تأیید هر انتقال بیت‌کوین، تقریباً ده دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.

قبل از ابداع بیت کوین، سیستم‌های مالی آنلاین برای امنیت به یک سیستم کنترل کننده مرکزی احتیاج داشتند. ساتوشی ناکاموتو با ابداع یک شیوه اثبات کار در شبکه همتا به همتا، راهی جایگزین پیشنهاد کرد. بیت کوین پروژه‌ای نسبتاً جدید و شدیداً تحت توسعه است. به همین دلیل توسعه دهندگان آن به کاربران توصیه می‌کنند که به آن به عنوان یک نرم‌افزار آزمایشی نگاه کنند.

سازنده بیت کوین

بیت کوین اولین پیاده سازی یک مفهوم به نام “ارز سری” است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط وِی دای در فهرست ایمیل سایفرپانک ها، توصیف شده بود و بیان میکرد که این مفهوم، نوع جدیدی از پول است که برای کنترل تولید و تراکنشهای روی آن، بجای یک مرجع مرکزی، از رمزنگاری استفاده شده است. مشخصات اولین بیت کوین و اثبات مفهوم در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید. ساتوشی بدون آنکه چیز زیادی از خودش فاش سازد، پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد. از آن موقع این جامعه بطور نمایی با توسعه دهندگان بسیاری که روی بیت کوین کار می کنند، رشد کرده است

گمنامی ساتوشی اغلب باعث نگرانی های ناموجهی می شود که بسیاری از آنها به فهم نادرست از طبیعت متن باز بیت کوین بر می گردد. پروتکل بیت کوین و نرم افزار بصورت باز منتشر شده است و هر توسعه دهنده ای در هر کجای گیتی می تواند کد آنرا بازبینی کرده و یا نسخه تغییر یافته نرم افزار بیت کوین مخصوص خودش را بسازد. تاثیر ساتوشی نیز مانند توسعه دهندگان کنونی، محدود به تغییراتی بود که از دیگران اقتباس می کرد و بنابراین بیت کوین را کنترل نمی کرد. امروزه هویت مخترع بیت کوین به خودی خود احتمالاً مانند هویت شخصی است که کاغذ را اختراع کرده بود.

بیت کوین چگونه کار میکند؟

یک اتاق شیشه ای بزرگ را در نظر بگیرید. داخل اتاق یک سری صندوق های کوچک شیشه ای وجود دارد که می توان داخل آن ها را دید. این صندوق های شیشه ای حساب بیت کوین افراد مختلف است. هر صندوق یک عدد منحصر به فرد دارد که بتوان با استفاده از آن به هر کس که مایل باشید آدرس صندوق خاصی را در اتاق بدهید. هر صندوق علاوه بر این عدد منحصر به فرد، یک قفل و یک شکاف برای واریز پول به آن دارد (می توان از شکاف به داخل صندوق پول ریخت ولی نمی توان بدون داشتن کلید از صندوق پول برداشت کرد).

از آنجایی که صندوق ها شیشه ای هستند می توان موجودی داخل هر صندوقی را دید. فرض کنید که یک نفر می خواهد مبلغی را از یک صندوق به صندوق دیگری واریز کند. ابتدا باید وارد اتاق شود و با کلیدی که دارد صندق خودش را باز کند، مبلغ را بر دارد و به صندوق دیگر بریزد. از آنجایی که ابتدا گفتیم کل اتاق شیشه ای است پس همه ی افراد می توانند شاهد این ماجرا باشند. به همین خاطر است که تمام تراکنش های مالی بیت کوین قابل رویت هستند. این مسئله باعث شده که هیچ گونه کلاه برداری در واریز و یا انتقال وجه نتواند شکل بگیرد.

در سیستم بیت کوین مبلغ هر حساب یا همان صندوق و همچنین هر تراکنش که انجام می شود برای همه قابل رویت است. تنها نکته ای که پنهان است آن است که هر صندوق مربوط به چه کسی است. چون بر خلاف سیستم بانکداری متداول که حساب ها به نام اشخاص ثبت می شوند در اینجا فقط کسی که کد مربوط به برداشت از صندوق (یا در مثال ما همان کلید) را دارد صاحب حساب است. این نکته باعث می شود که برخی از بیت کوین برای انجام تراکنش های غیر قانونی استفاده کنند.

 

کجا می توان از بیت کوین استفاده کرد؟

شایع ترین استفاده ی بیت کوین در فضای اینترنت برای خرید و فروش کالا و خدمات است. هرچند که روز به روز به تعداد مکان های فیزیکی مختلف که بیت کوین را به عنوان وجه پرداخت قبول می کنند افزوده می شود. از مغازه ها و رستوران های مختلف گرفته تا دانشگاها (اخیرا یکی از دانشگاه های قبرس شروع به پذیرفن بیت کوین کرده است).

بیت کوین در ایران

بیت کوین نخستین شبکه مالی کاملاً باز دنیاست. شبکه بیت کوین همچنین پول یا ارز مخصوص به خودش را دارد. به عنوان مثال شبکه‌های ویزا و مستر کارت، تراکنش‌ها را با ارزهای سنتی مانند دلار امریکا یا یورو یا شبکه شتاب یا شاپرک، تراکنش‌ها را با ارز ریال ایران انجام می‌دهند، اما شبکه بیت کوین، تراکنش‌ها را با واحد پولی جدیدی انجام می‌دهد که بیت کوین نامیده می‌شود.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه هنوز کشورها برای دسته ‌بندی تعاریف بیت کوین به تصمیم مشخصی نرسیده‌اند، خاطرنشان کرد: یکسری از کشورها معتقدند که قوانین موجود برای بیت کوین کفایت می‌کند، گرچه برخی کشورها مانند چین به طور قطعی اعلام کرده‌اند استفاده از بیت کوین برای معامله‌های داخلی ممنوع است ولی برای معامله‌های خارجی منعی ندارد. به هر حال بیت کوین پدیده‌ای است که گردش مالی نسبتاً بزرگی را در خارج از تمام نظام‌های بانکی و مالی ایجاد می‌کند.

گردانندگان پول مجازی در نقطه‌ای از ابهام به سر می‌برند و طبیعی است که ابزار سوء‌استفاده بسیار خوبی است، یعنی در نخستین قدم همه از مسائل منفی آن بیشتر استفاده کرده و می‌توانند راحت پولشویی کنند و هرگونه مقررات مالی و مالیات را دور بزنند.ا نوسانات بیت کوین این سرمایه، بالا و پایین می‌شود و این نگرانی وجود دارد که اگر برای استفاده از بیت کوین تصمیم درست و مناسبی گرفته نشود، سرمایه عده‌ای از مردم دچار مشکلاتی می‌شود. همچنین اگر در این حوزه سیاستگذاری درست انجام ندهیم و از منافع و فرصت‌هایی که ممکن است در آینده برای جامعه پیش بیاید نتوانیم استفاده کنیم، به همین دلیل مردم بیشتر به سمت مسائل منفی مانند پولشویی و غیره گرایش پیدا خواهند کرد.معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در بخش دیگری  و با اشاره به تلاش‌های یک ساله این معاونت برای تدوین مقررات حاکم بر بیت کوین گفت: با توجه به اینکه بیت کوین ابعاد چندگانه پولی و کالایی دارد، هنوز تصمیم خاصی برای تفکیک آن گرفته نشده است. بر همین اساس با حضور ۱۶ نهاد و سازمان مختلف از جمله بانک مرکزی، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نهادهای مربوطه، کمیته تخصصی پول‌های مجازی تشکیل شد که شامل دو بخش خبرگان و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه است. همچنین به دلیل اینکه ممکن است بیت کوین نیاز به قانونگذاری داشته باشد یک نماینده هم از مرکز پژوهش‌های مجلس در این کمیته حضور دارد.

آنچه که باید بدانید!

کیف پول خود را ایمن کنید

کیف پول خود را ایمن نمایید، همانگونه که در زندگی واقعی خود چنین می کنید. بیت کوین به روشی بسیار آسان، ارزش را به همه جا منتقل می کند و به شما اجازه میدهد پول خود را کنترل نمایید. چنین ویژگیهای مهمی، اقدامات امنیتی مهمی را هم به دنبال دارد. در عین حال، اگر بدرستی از بیت کوین استفاده شود، می تواند سطوح امنیتی بالایی را هم فراهم آورد. همواره بخاطر داشته باشید که برای حفاظت از پولتان، مسئولیت انجام کنشهای درست، بر عهده خود شماست. در مورد ایمن کردن کیف پول خود بیشتر بخوانید

بهای بیت کوین متغیر است

به دلیل اقتصاد نوپای بیت کوین، ماهیت جدید آن و گاهی بازارهای غیرنقدی، بهای بیت کوین می تواند در یک دوره زمانی کوتاه به صورت پیش بینی نشده ای افزایش و یا کاهش یابد. در نتیجه، نگهداری پس انداز با بیت کوین در حال حاضر توصیه نمی شود. به بیت کوین به صورت یک سرمایه ی در معرض ریسک زیاد، نگاه کنید و به هیچ وجه پولی را که توانایی باختن آن را ندارید، با بیت کوین پس انداز نکنید. اگر قرار باشد از طریق بیت کوین به شما چیزی پرداخت شود، سرویس های بسیاری هستند که می توانند آن مبلغ را بر حسب ارز محلی، به شما پرداخت نمایند.

مبالغ پرداخت شده از طریق بیت کوین، قابل برگشت نیستند

هر گونه تراکنشی با بیت کوین، برگشت پذیر نیست. فقط شخص دریافت کننده می تواند مبلغ را مسترد کند. این به آن معناست که باید مراقب باشید و با افراد و سازمانهایی که می شناسید و یا کسانی که اعتبارشان بر شما محرز شده است، وارد معامله شوید. کسب و کارها باید درخواستهای پرداختی را که به مشتری های خود نشان میدهند، کنترل نمایند. بیت کوین می تواند اشتباههای چاپی را تشخیص داده و معمولاً به شما اجازه ارسال پول به یک آدرس اشتباه را نمی دهد. ممکن است در آینده، سرویس های اضافی دیگری هم بوجود آیند که گزینه ها و حفاظت بیشتری برای مصرف کننده فراهم نمایند.

بیت کوین، هویتی ناشناخته نیست

برای حفظ حریم شخصی شما در بیت کوین، قداماتی انجام شده است. تمام تراکنشهای بیت کوینی بصورت عمومی و دائمی روی شبکه دخیره می شود. این به آن معناست که هر کسی می تواند تراز و تعاملات مربوط به هر آدرس بیت کوینی را ببیند. اما با وجود این، هویت هر کاربر در ورای یک آدرس، ناشناخته می ماند تا زمانی که اطلاعات در حین انجام یک خرید یا سایر شرایط دیگر، آشکار شود. به همین دلیل است که از آدرسهای بیت کوینی، فقط یکبار باید استفاده کرد. همواره به یاد داشته باشید که به منظور حفاظت از پولتان، مسئولیت انجام کنشهای درست، بر عهده خود شماست. در مورد حفاظت از حریم شخصی خود بیشتر بخوانید

تراکنش های فوری امنیت کمتری دارند

هر تراکنش بیت کوینی معمولاً چند ثانیه به طول می انجامد و تایید همین تراکنش از ده دقیقه پس از آن شروع می شود. در خلال این مدت، تعامل مجاز بوده و ممکن است برگشت پذیر هم باشد. کاربران فریبکار می کوشند تا تقلب کنند. اگر نمی توانید منتظر تایید باشید، کارمزد تراکنش اندکی را تقاضا کرده و یا از سیستم آشکارسازی تعاملات ناامن، که می تواند امنیت را بالا ببرد، استفاده کنید. برای مبالغ بالاتر مثلاً ۱۰۰۰ دلار امریکا، منطقی است که برای ۶ تاییدیه و یا بیشتر صبر نمایید. هر تاییدیه می تواند خطر تراکنش معکوس را بطور تصاعدی، کاهش دهد.

بیت کوین همچنان در دست آزمایش است

بیت کوین ارز جدیدی است که فعالانه در دست توسعه است. هر چند که با افزایش استفاده از آن، میزان آزمایشی بودن بیت کوین کمتر می شود ولی باید بخاطر بسپرید که بیت کوین یک نوآوری جدید است و ایده هایی را میکاود که قبلاً هرگز به آنها نپرداخته بودند. بنابراین هیچکس نمی تواند آینده بیت کوین را پیش بینی کند.

 

منبع:ویکیپدیا ,روباه,روزنامه ایران,بیت کوین

عالی بود(4)جالب نیست!(0)

2 دیدگاه

  1. در مورد روش های ماینینگ بیت کوین از کجا می تونم اطلاعات بدست بیارم؟

    عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =