خانه / آموزش سئو SEO / اهمیت ux در سئو چیست؟
اهمیت ux در سئو چیست؟
اهمیت-ux-در-سئو
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

اهمیت ux در سئو چیست؟

دو عامل مهم در موفقیت طراحی سایت بحث سئو و تجربه ی کاربری است. سئو یا بهینه سازی سایت به مجموعه عملکردهایی گفته می شود که شما بتوانید سایت خود را در رتبه های بالاتر موتورهای جستجو قرار دهید اما تجربه ی کاربری User Experience روشی است که باعث می شود کاربران در سایت شما بیشتر بمانند و تجربه ی خوشایندی از آن کسب کنند. به همین سبب برای این که یک سایت هم مورد پسند کاربران و هم مناسب موتورهای جستجو باشد یک سری تضادها و تشابه هایی بین ux و seo به وجود می آید که می توان گفت همراه داشتن هر دوی آن ها کاری دشوار و اساسی است. این جاست که اهمیت ux در سئو و این که چقدر تجربه ی کاربری در سئو سایت می تواند موثر باشد ، مشخص می شود.

بسیاری از کارشناسان سئو معتقد هستند که در آینده ای نه چندان دور بحث seo به سمت ux بودن پیش می رود و دیگر این ترفندها و الگوریتم ها پاسخ گوی مناسبی برای کسب رتبه ی بهتر در موتورهای جستجو نیستند. بنابراین با توجه به اهمیت تجربه ی کاربری در سئو باید هر چه سریع تر سایت های خود را بر اساس نیاز و تجربه کاربری طراحی نماییم تا ترافیک سایت خود را از دست ندهیم.

Ux سایت را بر اساس تجربه ی کاربری و احساسات و نیازهای آن ها طراحی می کند تا کاربران بتوانند تعاملات بیشتری با سایت برقرار نمایند و در هربار استفاده تجربه ی رضایت بخشی کسب کنند. حال فرض کنید سایتی کاملا مطابق با روش های تجربه ی کاربری طراحی شده باشد اما استانداردهای سئو را رعایت نکرده است، در این صورت موتورهای جستجو آن را در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار نمی دهند بنابراین ممکن است این سایت هیچ وقت برای کاربران شناخته نشود و حتی اگر کاربری نیز وارد این سایت گردد از آن جایی که سایت بهینه و سریع نیست به زودی از آن خارج می شود. پس اگر سایتی مناسب کاربران بوده اما بر خلاف قوانین و استانداردهای موتورهای جستجو باشد، در این صورت با کاهش نرخ تبدیل رو به رو شده که اصلا برای سئو سایت خوب نیست. به این دلیل که یکی از فاکتورهایی که سئو بررسی می کند، میزان ماندگاری کاربران در سایت و بررسی دلایل خروج آن ها است.

حال برعکس این قضیه را تصور کنید، که سئو سایت بالا بوده اما مطابق با تجربه های کاربری طراحی نشده است. در این صورت با این که سایت در بالاترین نتایج جستجو قرار گرفته است اما کاربر در هنگام ورود به این سایت بر اساس انتظاراتی که دارد با یک گرافیک نامناسبی مواجه شده و دیگر نمی تواند با سایت ارتباط مناسبی برقرار نماید، در این صورت سایت برای او جذاب نبوده و آن را ترک می کند. پس به این ترتیب نرخ تبدیل کاهش یافته و کم کم سایت رتبه و اعتبار خود را در موتورهای جستجو از دست می دهد.

تجربه کاربری و سئو بیش از این که با هم اختلاف داشته باشند، همراه و همسوی یکدیگر هستند. اگر بتوان در طراحی سایت یک تعادل بین بهبود تجربه ی کاربری و موتورهای جستجو ایجاد نمود ، seo و ux یکدیگر را تقویت خواهند کرد. به عبارتی تجربه ی کاربری با در اختیار داشتن کلمات کلیدی که موتورهای جستجو در اختیار آن قرار داد است، نیاز ها و گرایش های مشتریان را سنجیده و بر اساس آن ها و تجربه مشتری طراحی ، توسعه و تولید محتوا می کند. حال موتورهای جستجو نیز با استفاده از محتوا ، نرخ ورود و ماندگاری کاربران در سایت رتبه بندی سایت را انجام می دهد و نقش و برند آن را پر رنگ تر می نماید. از این رو همکاری بین تجربه ی کاربری و سئو به وجود می آید.

موتورهای جستجو همواره در تلاش هستند که بهترین نتایج را برای کاربران خود فراهم نمایند. تجربه کاربری از زمانی که کاربر وارد سایت شده و تا هنگامی که از آن خارج گردد شروع می شود. اگر در این حین کاربر از سایت تجربه و احساس خوبی کسب کند، در سایت بیشتر مانده و حتی ممکن است دیگران را نیز به بازدید از این سایت تشویق نماید. به همین سبب موتورهای جستجو نیز میزان ماندگاری کاربران در سایت، افزایش نرخ تبدیل و میزان بازدیدکنندگان سایت ، نرخ کلیک ، تعداد صفحاتی که مورد بازدید قرار گرفته و همچنین سرعت بالای سایت را ملاک های رتبه بندی قرار داده و سبب افزایش اعتبار و در نتیجه رونق کسب و کار اینترنتی می گردد.

عالی بود(4)غیر مفید(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *