خانه / اخبار و تازه های سئو / با هشت تغییر بزرگ سئو در ده سال گذشته آشنا شوید
با هشت تغییر بزرگ سئو در ده سال گذشته آشنا شوید
هشت-تغییر-بزرگ-سئو-در-ده-سال-گذشته
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

با هشت تغییر بزرگ سئو در ده سال گذشته آشنا شوید

شکی نیست که امروزه سئو یکی از موثر‌ترین کانال‌های بازاریابی در جهان محسوب می‌شود. این موثر بودن سئو تا حدودی زیادی به آپدیت‌ها و بروزرسانی‌های این کانال بازمی‌گردد. در واقع کمتر کانال بازاریابی مانند سئو در چند سال اخیر دچار چنین تغییرات گسترده‌ای شده است. موتور جستجوی گوگل بطور مکرر برای الگوریتم‌های جستجو بروزرسانی‌هایی را ارائه می‌دهد تا از این طریق بتواند با شناسایی وبسایت‌های باکیفیت، نتایج بهتری را به مخاطبش نشان دهد.

در طول ده سال گذشته، سئو دچار تغییراتی اساسی شده و در واقع بهتر است بگویم سئو نسبت به ده سال گذشته “سخت‌تر” شده است. گوگل از بدو تولد تا به امروز بصورت مداوم سعی در بهینه‌سازی و بهبود فرآیند‌های جستجوی نتایج خود را دارد و همانطور که گفتم این امر را از طریق ایجاد تغییرات و بروزرسانی‌های الگوریتم‌هایش انجام می‌دهد. اما این تغییرات تا چقدر توانسته‌اند در تمیز دادن وبسایت‌های خوب و بد از یکدیگر موفق باشند؟ در این مطلب می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به هشت تغییر بزرگ سئو در طول ده سال گذشته.

افزایش اهمیت محتوا

اواسط سال ۲۰۰۰ میلادی را می‌توان یکی از تاریک‌ترین و منفور‌ترین دوران سئو نامید. زیرا در این سال کلمات کلیدی و محتوای‌های اسپم نتایج جستجو را در سیطره خود داشتند. البته این موضوع تا حدودی زیادی به این خاطر بود که موتور جستجوی گوگل هنوز به روش بهتری برای جایگزینی با کلمات کلیدی و محتوای اسپم دست نیافته بود. اما در نهایت در سال ۲۰۱۱ و با آپدیت الگوریتم پاندا، گوگل اعلام کرد که از این پس تمرکز از کلمات کلیدی به سمت محتوای باکیفیت خواهد بود.

در واقع می‌توان گفت که الگوریتم پاندا با پنالتی کردن وبسایت‌هایی که از کلمات کلیدی غیرمرتبط استفاده می‌کردند، فضای مجازی را به مکان بهتری تبدیل کرد. پیش از الگوریتم پاندا، برای وبسایت‌ها همیشه کمیت بر کیفیت اولویت داشت. اما پاندا با تشویق وبسایت‌هایی که محتوای باکیفیت تولید می‌کردند، توانست این فرآیند را تاحدودی تغییر دهد. در عصر حاضر، سئو را می‌توان بازی محتوا نامید و هرکسی که بتواند محتوای باکیفیت‌تری تولید کند، قطعا برنده‌ی این بازی خواهد بود.

کاهش اهمیت لینک بیلدینگ

با اینکه لینک بیلدینگ هنوز هم یکی از رایج‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌های کسب رتبه در گوگل محسوب می‌شود، اما اهمیت آن روز به روز در حال کاهش است. در اوایل سال ۲۰۰۰ اهمیت لینک بیلدینگ به اوج خود رسیده بود اما در اواخر این سال گوگل به این بازی پایان داد و دستورالعملی را برای لینک بیلدینگ ارائه کرد که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان حال، لینک بیلدینگ تنها به دریافت لینک‌های طبیعی از روش‌هایی مانند پست میهمان محدود شده است و تنها از این طریق است که یک وبسایت می‌تواند رتبه‌اش را در موتور جستجوی گوگل بهبود ببخشد.

باز تعریف جستجوهای محلی

در سال ۲۰۱۴، آپدیت الگوریتم پنگوئن بطور کلی معنا و مفهوم جستجوهای محلی را تغییر داد. این آپدیت جدید به وبسایت‌هایی که بهتر بهینه‌سازی شده بودند به عنوان پاداش، رتبه‌های بهتر در جستجو‌های محلی را اهدا کرد. از مزیت‌های دیگری که این آپدیت جدید ارائه کرد این بود که گوگل توانست معیارهای سنتی رتبه‌بندی را با الگوریتم داخلی‌اش یکپارچه‌سازی کند.

تغییرات نتایج صفحه‌ی جستجو

نتایج صفحات جستجو از مواردی‌ است که در طول سالیان اخیر، چندین بار دستخوش تغییر شده است. بسیاری از این تغییرات جزئی هستند اما تغییرات بزرگی نیز در نحوه‌ی نمایش نتایج در صفحات جستجو انجام گرفته است.

برای درک بهتر این تغییرات فقط نگاهی به تصاویر بالا که نتایج صفحات جستجوی گوگل در سال ۲۰۰۶ را نشان می‌دهد داشته باشید. برای کاربران امروزی، این نتایج قطعا عجیب و غریب است؛ زیرا نتایجی که گوگل امروزه نشان می‌دهد نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده‌ و در واقع بهتر شده است. نتایج گوگل در حال حاضر سریع‌تر و بهینه‌تر هستند و محتواها و وبسایت‌های باکیفیت در نتایج جستجو اولویت دارند.

سطح اطلاعات گوگل

سطح اطلاعاتی که گوگل در حال حاضر در اختیار دارد قطعا متعجب‌ کننده است اما این سطح از اطلاعات پیش از این وجود نداشت. سطح اطلاعات گوگل یعنی تلاش این موتور جستجو برای دادن پاسخ‌هایی واضح‌تر و بهتر به شخص جستجو کننده.

افرادی که امروزه بهینه‌سازی را انجام می‌دهد باید با تولید محتوا‌های باکیفیت، سطح دانش و اطلاعات گوگل را بهبود ببخشند. از نظر من این نوع از تغییرات بسیار هم مفید است. زیرا افراد را وادار می‌کند برنامه‌ریزی تولید محتوا را براساس نیاز‌های کاربران انجام دهند و محتوایی را تولید کنند که پاسخگوی نیازهای آنان باشد.

دستگاه‌های موبایل

استفاده از دستگاه‌های موبایل با چنان سرعتی در حال فراگیر شدن است که حتی موتور جستجوی گوگل را هم برآن داشت تا نتایج خود را برای این دستگاه‌ها نیز بهینه کند و انحصار جستجو را از دسکتاپ خارج کند. گوگل در چند سال اخیر بسیار روی بهینه‌سازی وبسایت‌ها برای دستگاه‌های موبایل تاکید کرده است و حتی وبسایت‌هایی را که به اصطلاح فنی mobile-friendly هستند را در رتبه‌های برتر جستجوی خود قرار می‌دهد.

کاهش دوباره اهمیت کلمات کلیدی

گوگل با ارائه‌ی الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن به طور جد سعی در کاهش اهمیت کلمات کلیدی دارد. همچنین گوگل در الگوریتم مرغ مگس‌خوار سعی داشت که با افزایش اهمیت جستجو‌های معنایی، تمرکز را از روی کلمات کلیدی بردارد. الگوریتم مرغ مگس‌خوار به گوگل اجازه می‌داد تا بجای تکیه بر کلمات کلیدی، بداند افراد چه چیزی را می‌خواهند جستجو کنند و بر همین اساس نتایج را برای آن‌ها نمایش دهد. در این روش، تمرکز از روی کلمات کلیدی برداشته و به تبع آن اهمیت کلمات کلیدی کاهش می‌یابد. بصورت خلاصه می‌توان الگوریتم مرغ مگس‌خوار را یک الگوریتم بهینه‌ساز جستجو‌های کاربران تعریف کرد.

اما نمی‌توان منکر این هم شد که کلمات کلیدی هنوز هم مهم هستند و در رتبه‌بندی وبسایت‌ها یکی از فاکتورهای موثر محسوب می‌شوند. ولی تمرکز اصلی سئو از روی کلمات کلیدی برداشته شده و در حال حاضر برای گوگل، محتوا در اولویت است.

بروزرسانی‌های مداوم

در چند سال اخیر گوگل بصورت مداوم آپدیت‌هایی را برای الگوریتم‌های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس‌خوار منتشر کرده است. این بروزرسانی‌های مکرر گوگل، تاحدودی مدیران وبسایت‌ها را در مورد اثرات این بروزرسانی‌ها نگران کرده بود. زیرا هر بروزرسانی، روی نحوه‌ی نمایش نتایج در صفحات جستجو تاثیرگذار است و این بروزرسانی‌های به اصطلاح کوچک گاهی می‌تواند زحمات چندین ساله‌ی یک وبسایت بزرگ را نابود کند. البته من به شخصه با این بروزرسانی‌های مکرر موافق هستم. زیرا این بروزرسانی‌ها از یک جهت می‌تواند متخصصان واقعی سئو را از متخصصان تقلبی متمایز کند و از طرف دیگر مدیران وبسایت‌ها را مجبور می‌کند که بصورت مداوم روی بهینه‌سازی وبسایت و به خصوص ارائه‌ی محتوای باکیفیت‌تر تمرکز کنند.

هرسال که می‌گذرد، موتور جستجوی گوگل هوشمند‌تر و حساسیت‌ آن روی نتایج جستجو بیشتر می‌شود. همانطور که در ابتدا هم گفتم، کمتر کانال بازاریابی به مانند سئو در طول چند سال، چنین تغییرات عظیمی را به خود دیده است. اما این تغییرات را باید به فال نیک گرفت؛ زیرا ما در فرنیان این را تجربه‌ کرده‌ایم که سئو نسبت به گذشته بسیار لذت‌بخش‌تر و بهتر شده است. البته منظور من این نیست که سئو در حال حاضر در عالی‌ترین سطح خود قرار دارد. اما این کانال بازاریابی در حال حاضر از پایه‌هایی قوی برخوردار است که این پایه‌ها می‌توانند در آینده مستحکم‌تر نیز شوند.

حالا نوبت شماست!

نظر شما در مورد تغییرات ایجاد شده در سئو چیست؟ آیا توانسته‌اید خود را با این تغییرات وفق دهید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

منبع:http://farnian.com

عالی بود(3)غیر مفید(0)