خانه / آموزش سئو SEO / دامین اتوریتی و پیج اتوریتی چه هستند؟
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 2,50 از 5)
Loading...

دامین اتوریتی و پیج اتوریتی چه هستند؟

اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی (Domain Authority) یا به اختصار DA و اعتبار صفحه یا پیج اتوریتی (Page Authority) یا به اختصار PA، یک امتیاز رتبه بندی در موتور جستجو هستند که توسط شرکت Moz ارائه شده و پیش بینی می کنند که یک وبسایت یا صفحه در صفحه نتایج موتورهای جستجو چگونه رتبه بندی خواهد شد. نتیجه این پیش بینی امتیازی بین صفر تا ۱۰۰ خواهد بود و هر اندازه که این عدد بالاتر باشد، به معنی شایستگی بیشتر دامنه یا صفحه در کسب رتبه بالاتر است. از اعتبار دامنه و صفحه میتوان برای مقایسه وبسایت ها و یا پیگیری توانایی رتبه یک وبسایت در طول زمان استفاده کرد. با استفاده از ابزارهای سئو موجود در وب می توان اعتبار دامنه و صفحه یک وبسایت را بدست آورد.

 

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه چگونه امتیازدهی می شود؟
با استفاده از یک مقیاس الگوریتمی، اعتبار دامنه و صفحه عددی بین ۰ تا ۱۰۰ را دریافت می کنند. بنابراین ارتقا اعتبار از ۲۰ به ۳۰ بسیار راحت تر از ۷۰ به ۸۰ است.

 

تفاوت اعتبار دامنه با اعتبار صفحه
دامین اتوریتی با ارزیابی چندین فاکتور مانند تعداد دامنه های لینک دهنده و تعداد کل لینک ها، امتیاز DA را محاسبه می کند، درحالی که اعتبار صفحه، توانایی هر صفحه را به تنهایی اندازه گیری می کند. اعتبار صفحه به همان شیوه اعتبار دامنه عمل می کند اما محاسبات برای صفحات جداگانه انجام می شوند. اعتبار صفحه بر اساس داده های ایندکس Mozscape که شامل شمارنده لینک، MozRank ، امتیاز MozTrust و تعدادی دیگر از فاکتورها می شود (بیش از ۴۰ فاکتور)، محاسبه می شود. نکته مهم این است که این شاخص توجه ای به المان های کدهای صفحه مانند کلمات کلیدی استفاده شده یا بهینه سازی محتوا ندارد!

 

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه خوب چه ویژگی هایی دارد؟
می توان گفت وبسایت هایی که تعداد زیادی بک لینک باکیفیت دارند مانند ویکیپدیا و گوگل، بیشترین امتیاز اعتبار دامنه و صفحه را کسب کرده اند و کسب و کارهای کوچک و سایت هایی که تعداد کمتری بک لینک دارند امتیاز DA و PA کمتری دریافت می کنند. وبسایت هایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند همیشه امتیاز DA و PA را با عدد یک آغاز می کنند.
بدلیل اینکه اعتبار دامنه و صفحه، میزان شایستگی رتبه را تخمین میزنند، نباید تنها هدف شما داشتن دامین اتوریتی و پیج اتوریتی بسیار بالا باشد. شما باید رقبای خود را در صفحات نتایج موتور جستجو شناسایی کرده و بررسی کنید که امتیاز DA و PA آن ها چقدر است، سپس تلاش کنید که به عدد بالاتری از آن ها دست پیدا کنید. هنگام تحقیق در نتایج جستجو، برای تعیین اینکه کدام سایت مهمترین یا قویترین بک لینک ها را نسبت به دیگر سایت ها دارد، از دامین اتوریتی و پیج اتوریتی بعنوان یک معیار مقایسه ای استفاده کنید نه یک امتیاز واقعی و دقیق، زیرا این دو، ابزارهای مقایسه ای هستند و لزوما اعتبار دامنه و صفحه «خوب» یا «بد» وجود ندارد.

 

 

 

تعاریف فنی اعتبار دامنه و اعتبار صفحه
اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بر داده هایی که از لینک هایی که جستجوگر وب ما ایندکس میکند و از ده ها فاکتور که برای محاسباتش استفاده می کند، متکی است. در واقع این سیستم محاسباتی از یک سیستم خودکار یادگیری استفاده می کند تا بهترین الگوریتم را برای تخمین وضعیت داده های لینک با توجه به رتبه بندی هزاران نتیجه جستجو واقعی به کار گیرد.
از آنجا که دومین اتوریتی و پیج اتوریتی بر اساس سیستم خودکار یادگیری تعیین می شوند، امتیاز وبسایت ها گاهی اوقات بیشتر یا کمتر یا متفاوت از اندازه واقعیشان نشان داده می شوند. به طور مثال اگر فیسبوک یک میلیارد لینک جدید بدست بیاورد، اعتبار دامنه و اعتبار صفحه هر سایت، از فیسبوک کمتر خواهد شد. به همین دلیل در ذهن داشته باشید که اعتبار دامنه و صفحه را به عنوان یک پارامتر نسبی برای مقایسه با دیگر سایت ها در نظر بگیرید، مانند تاثیرات سئو داخلی که یک پارامتر مطلق است.

 

چگونه می توان دامین اتوریتی و پیج اتوریتی را افزایش داد؟
تاثیر گذاری مستقیم بر روی اعتبار دامنه و صفحه مشکل است. امتیاز نهایی از ترکیب معیارها و داده هایی بدست می آید که هرکدام بر این امتیاز اثر مستقیم دارد. این معیارها، میزان رقابتی بودن یک سایت برای حضور در نتایج جستجوی گوگل را تخمین می زنند. گوگل از فاکتورهای متنوعی برای انجام رتبه بندی استفاده می کند، به همین دلیل معیاری که قصد محاسبه الگوریتم های گوگل را دارد، باید به همان شکل تمام فاکتورها را در نظر بگیرد. پیشنهاد ما به شما این است که برای تاثیرگذاری مثبت روی اعتبار دامنه و صفحه باید فعالیت های بهینه سازی خود را بهبود ببخشید. به ویژه باید روی لینک سازی طبیعی با کسب لینک های بیشتر از دیگر صفحات معتبر تمرکز کنید.

 

 

 

چرا اعتبار من تغییر کرده است؟
به دلیل این که تعیین امتیاز اعتبار دامنه و صفحه به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد، مشخص کردن دلیل اصلی تغییرات چالش بزرگی به حساب می آید. اگر دامین اتوریتی و پیج اتوریتی شما افزایش و یا کاهشی داشته، این نوسانات می توانند دلایل گوناگونی مانند موارد زیر داشته باشد :
• رشد لینک های داخلی شما هنوز در ایندکس گوگل ثبت نشده است.
• سایت هایی که اعتبار دامنه و صفحه بسیار بالایی دارند رشد لینکی بسیار بالایی داشته اند به همین خاطر مقیاس ها تغییر کرده اند.
• شما از منابعی لینک دریافت کرده اید که در رتبه بندی موتور جستجو گوگل جایی ندارند .
• عمل خزش و افزودن به ایندکس، نسبت به خزش های قبلی کاهش داشته است.
• امتیاز اعتبار دامنه و صفحه شما کمتر از حدی است که در دامنه امتیازی قرار بگیرد و تحت تاثیر نوسانات بوده است.
کلید شناخت نوسانات اعتبار دامنه و اعتبار صفحه این است که این دو شاخص قطعی نیستند و به فاکتور های مثبت و منفی زیادی وابسته هستند، حتی اگر یک وبسایت سئوی خوبی داشته باشد، ممکن است همیشه روی اعتبارش تاثیر نگذارد. با مثال زیر نحوه محاسبه این رتبه بندی را بهتر درک خواهید کرد:
اگر کشور سنگاپور بهترین کیفیت هوا را در سال ۲۰۱۶ داشته و حتی در سال ۲۰۱۷ این وضعیت بهتر شده، آیا تضمینی وجود دارد که این کشور در سال ۲۰۱۸ بهترین کیفیت هوا را داشته باشد؟ اگر دانمارک و یا حتی زلاندنو (که در سال ۲۰۱۵ از رتبه بندی خارج شد) وضعیت کیفیت هوا را بهبود دهند، وارد سیستم رتبه بندی خواهند شد؟ اگر کشورهایی که در رتبه ۲ تا ۱۰ هستند کیفیت هوای خود را بهبود ببخشند، باعث می شود رتبه سنگاپور به ۱۱ کاهش پیدا کند، حتی اگر از لحاظ فنی خود را بهبود بخشیده باشد. بخاطر اینکه فاکتور های دیگری نیز در این رتبه بندی نقش دارند، رتبه سنگاپور به رغم هر گونه تغییر (یا بی اثر ماندن) در این فاکتورها، می تواند تغییر کند.
سبک عملکرد اعتبار دامنه و اعتبار صفحه مشابه است. از آنجایی که هر دو تا ۱۰۰ امتیاز را در نظر میگیرند، بعد از هر به روزرسانی محاسبات جدید، ممکن است اعتبار یک صفحه یا یک دامنه کم شود حتی اگر آن صفحه یا دامنه کیفیت و کمیت لینک های خود را بهبود داده باشد.

عالی بود(3)غیر مفید(0)

3 دیدگاه

  1. ممنون و خسته نباشید از سایت خوبتون

    عالی بود(1)غیر مفید(0)
  2. ممنون و خسته نباشید از سایت خوبتون

    عالی بود(2)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *