خانه / آموزش سئو SEO / ۷ توصیه برای موفقیت در پروژه‌های سئو در سال ۲۰۱۸
۷ توصیه برای موفقیت در پروژه‌های سئو در سال 2018
۷توصیه-برای-موفقیت-در-پروژه‌های-سئو-در-سال-۲۰۱۸
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

۷ توصیه برای موفقیت در پروژه‌های سئو در سال ۲۰۱۸

در این پست به بررسی ۷ مورد از نکات مربوط به SEO می‌پردازیم که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش اهمیت آنها در مباحث مربوط به بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو باشیم.

 

جستجوی صوتی و دستیاران دیجیتال

جستجو از طریق صدا تحولی عظیم در نحوهٔ ایجاد ارتباط بین کاربران و همچنین پردازش اطلاعات به وجود آورده است و در پی آن ارائهٔ دستیاران دیجیتال نیز باعث به وجود آمدن فضایی جدید در نحوه‌ٔ اجرای کوئری‌های جستجو شده است (البته این موضوع ارتباط تنگاتنگی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دارد که در ادامه بیشتر پیرامون این موضوع بحث خواهد شد).

باتوجه به آمار ارائه شده توسط گوگل، در حال حاضر از هر ۵ جستجو یکی از آنها به صورت صوتی انجام می‌شود (به عبارت دیگر، ۲۰٪). باتوجه به موارد گفته شده و تغییرات بنیادینی که در نحوهٔ انجام جستجوها به وجود آمده است، انتظار می‌رود تا در سال ۲۰۱۸ نیز شاهد افزایش سهم جستجوهای صوتی و در نتیجه توجه بیشتر موتورهای جستجو به آنها باشیم؛ در واقع، از نگاهی تخصصی‌تر انتظار می‌رود که عبارات جستجو، طولانی‌تر و به زبان محاوره و طبیعی کاربران نزدیک‌تر شوند.

بدون شک در آینده‌ای نزدیک، تکنیک‌های پردازش صدا و گفتار کاربر نقش بیشتری در زندگی انسان‌ها خواهد داشت و افزایش دقت آنها و استفاده از الگوریتم‌هایی با کارایی بالاتر، به یکی از موضوعات پرطرفدار تبدیل خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود، باتوجه به تعامل و سازگاری بالای جستجوی صوتی در ارتباط با دیوایس‌های خانه‌های هوشمند، استفاده از آنها در این زمینه نیز رشد بیشتری بیابد؛ در این صورت، شرکت‌ها نیز به داده‌هایی از نوع جدید و بسیار مفید دست می‌یابند که می‌توان از آنها برای ارائهٔ بهترین پاسخ به کاربر استفاده نمود.

لینک بیلدینگ

انتظار نمی‌رود که در سال ۲۰۱۸ مباحث مربوط لینک بیلدینگ در SEO اهمیت خود را به طور کامل از دست بدهند، اما باتوجه به عملکرد گوگل در سال‌های اخیر می‌بایست توجه هرچه بیشتری به کیفیت لینک‌ها داشته باشیم تا تعداد آنها؛ به عبارت دیگر، اگر لینک‌های جدید صرفاً برای افزایش تعداد بوده و از کیفیت مناسب برخوردار نباشند، نباید در استراتژی‌های سئو برای سال ۲۰۱۸ جایی برای آنها در نظر گیریم.

البته این بدان معنا نیست که برقرای لینک از سایت‌های محبوب و دارای مخاطب به هیچ عنوان زیاد تأثیری در نتایج ندارد، چرا که دور از ذهن نیست وجود لینک در سایت‌های پرمخاطب می‌تواند افزایش ترافیک ورودی سایت مقصد را به همراه داشته باشد و در نتیجه لینک‌هایی از این نوع تأثیر مستقیمی در بهبود رتبهٔ جستجوی اُرگانیک سایت شما نیز خواهند داشت. اما توصیه می‌شود تا جای ممکن لینک‌ها از سایت‌های دارای زمینهٔ فعالیت مرتبط تهیه شوند.

از موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت لینک‌سازی هنوز هم به عنوان پروسه‌ای که برای کسب نتیجه از آن به زمان زیادی نیاز است، بی‌فایده نخواهد بود. به صورت خلاصه، ایجاد ارتباطات پایدار برای یک برند و در پی آن ساخت لینک‌های قوی و سودمند را می‌توان یک استراتژی موفق سئو در سال ۲۰۱۸ دانست.

یکی دیگر از چالش‌های سئو در سال ۲۰۱۸، نحوهٔ برخورد با مطالب کاربران و مخاطبان در وبلاگ‌ها و استفادهٔ بهینه از آنها به عنوان یک پارامتر تعاملی از استراتژی‌های مربوط به لینک بیلدینگ است؛ البته بدیهی است که این مورد مادامی سودمند خواهد بود که به اعتبار برند لطمه‌ای وارد نشود.

اخیراً گوگل نیز اعلام نموده که توجه بیشتری به سایت‌هایی که وابستگی زیادی به پست‌ها و کامنت‌های کاربران مهمان خود دارند خواهد داشت و همچنین هشدار داد که با هدف جلوگیری از افزایش انتشار لینک‌های اسپم و مبهم، نظارتی دقیق‌تر بر عملکرد این‌گونه از وبلاگ‌ها اعمال خواهد شد؛ نتیجهٔ این تغییرات، به وجود آمدن تنوعی در استراتژی‌های مربوط به لینک بیلدینگ است که با توجه به آن، یک پروفایل کامل از بک‌لینک‌ها نتیجه بهتری از یک لینک تنها خواهد داشت.

تجربهٔ کاربری

عملکرد اخیر گوگل به عنوان مهمترین موتور جستجو اثبات می‌کند در سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش اهمیت مباحث مربوط به تجربهٔ کاربری یا UX در پروژه‌های سئو خواهیم بود. واضح است که بهبود یک سایت از نظر یوایکس موجب افزایش ارتباط و تعامل کاربر با صفحات می‌شود و بدین ترتیب موتورهای جستجو می‌توانند محبوب‌ترین صفحات را از نظر کاربران تشخیص داده و بدین ترتیب نتایج خود را بهتر از گذشته اولویت‌بندی نمایند.

نخستین گام‌ها در بهبود تجربهٔ کاربری یک وب‌سایت می‌تواند بررسی سرعت لود صفحات، میزان خوانایی مطالب و همچنین ارزیابی مسیری باشد که کاربر برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود در ‌سایت می‌بایست آنها را طی نماید.

آنالیز رفتار کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو وارد وب‌سایت می‌شوند یکی دیگر از راه‌های ارزیابی صفحات باتوجه به نکات یوایکس است؛ برای مثال، اگر اکثریت کاربران پس از گذشت ۳۰ ثانیه سایت را ترک می‌کنند، می‌توان نتیجه گرفت که محتوای نامناسب و یا UX ضعیف عوامل احتمالی هستند که باعث عدم ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار بین کاربر و سایت شده‌اند.

همچنین باتوجه به افزایش روزافزون کاربرانی که از طریق موبایل‌های خود به جستجو در اینترنت می‌پردازند، بهینه بودن عملکرد صفحات سایت در تمامی ابعاد صفحه نمایش، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

از موارد گفته شده می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که امروزه دیگر تنها افزایش ترافیک ورودی برای یک سایت کافی نبوده و هدف باید جذب مخاطبانی پایدار باشد که حضور آنها نتیجه‌ٔ دلخواه برای صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین را نیز به همراه داشته باشد.

اسنیپت‌ها و پاسخ‌های سریع

محبوبیت Featured Snippet در بین شرکت‌هایی که سعی دارند تا بالاترین رتبه در نتایج صفحات جستجو و یا به اصطلاح موقعیت صفر (Position 0) را کسب کنند، در سال ۲۰۱۷ بسیار افزایش یافت و این در حالی است که دستیابی به این رتبه حاصل مجموعه‌ای از عوامل گوناگون است که برخی از آنها در فاکتورهای قدیمی‌تر SEO حتی وجود هم نداشتند.

باتوجه به مطالب منتشر شده توسط وب‌سایت Stone Temple Consulting، در حدود ۳۰٪ از سرچ کوئری‌های گوگل، فیچرد اسنیپت‌ها را به نمایش می‌گذارند و این موضوع تأییدی است بر اهمیت بالای نیاز به تدوین یک استراتژی مناسب برای چگونگی بهینه کردن محتوای سایت با هدف رسیدن به استانداردهای گوگل در اسنیپت‌ها.

اگرچه امروزه لیست‌ها، جداول و نمودارها محبوبیت بیشتری در بین کاربران پیدا کرده‌اند، اما ارائهٔ محتوایی سودمند در قالب پرسش و پاسخ (Q&A)، فرآیند استخراج محتوای صحیح برای گوگل را با هدف نمایش یک مطلب به صورت Featured Snippet آسان‌تر می‌کند.

یک اقدام جذاب دیگر که می‌توان در پروژه‌های سئو سال ۲۰۱۸ روی آن تمرکز کرد، بهینه‌سازی فیچرد اسنیپت‌ها برای جستجوهای صوتی است و ترکیب این دو تِرِند سئو می‌تواند نتایج بسیار مفیدی را برای شرکت‌ها در صفحات نتایج سرچ‌ انجین‌ها به همراه داشته باشد؛ در این موارد می‌بایست بر روی تغییرات صورت گرفته در ساختار سرچ کوئری‌ها و همچنین بر روی زبان طبیعی و کلمات کلیدی طولانی‌تر تمرکز شود.

یک راه مناسب دیگر برای دستیابی به رتبه‌های برتر در صفحهٔ نتایج موتورهای جستجو، ایجاد محتوا به صورت پاسخ سریع (Quick Answer) است؛ Google’s Answer Box را می‌توان به عنوان یک نمونهٔ موفق در زمینهٔ Featured Snippet بهبود یافته‌ای دانست که هدف آن پاسخگویی به پرسش‌های کاربران در کارآمدترین حالت ممکن است.

در این ساختار، بیشتر از عباراتی مثل «چگونه» و «چه چیزی» استفاده شده است و به صورت کلی می‌توان آن را حاصل تلاش گوگل برای سازمان دادن به نتایج جستجو از طریق یک راه مفید‌تر عنوان نمود. همچنین مطابق مشاهدات انجام شده، نتایجی که در قسمت مربوط به پاسخ‌ها از صفحه قرار دارند، دارای نرخ CTR حدوداً ۳۲٫۳٪ هستند (منظور از نرخ کلیک یا همان CTR نسبت کاربرانی که روی یک لینک مشخص کلیک می‌کنند به تعداد کل کاربرانی است که آن صفحه را مشاهده کرده‌اند و این نسبت معیاری برای اندازه‌گیری موفقیت یک صفحه می‌باشد).

در نهایت، اگرچه ممکن است دستیابی به موارد جدید عنوان شده نیازمند اختصاص دادن زمان و حتی هزینهٔ مالی بیشتر برای شرکت‌ها باشد، اما افزایش تعداد کاربران فعال و بازدیدکنندگان سایت و همین‌طور بهبود نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری می‌توانند دلایل خوبی برای بهینه‌سازی یک وب‌سایت باتوجه به Featured Snippet باشند.

طراحی موبایل فرست

انتظار می‌رود تا در سال ۲۰۱۸ همچنان شاهد افزایش اهمیت مباحث مربوط به طراحی و عملکرد صفحات در ابعاد گوشی‌های موبایل باشیم. اصطلاح Mobile First که به طور کلی می‌توان آن را به معنی در اولیت قرار دادن طراحی یک صفحه با هدف عملکرد مناسب در ابعاد موبایل دانست، در سال‌های اخیر همواره مطرح شده است و انتظار می‌رود گوگل نیز در این راستا در سال ۲۰۱۸ توجه بیشتری به نحوهٔ عملکرد یک سایت در موبایل برای رتبه‌بندی نتایج خود داشته باشد.

اما حتی اگر گوگل را در نظر نگیریم، توجه به این موضوع که نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهند ۵۷% از ترافیک ورودی وب‌سایت‌ها به صورت معمول از موبایل‌ها است و همچنین تفاوت‌های موجود در روش رتبه‌بندی کلمات کلیدی در موبایل و دسکتاپ، نشان می‌دهد که امروزه طراحی مناسب صفحات برای گوشی‌های موبایل امری بسیار لازم، ضروری و حیاتی است.

نکتهٔ دیگری که برای جلب رضایت کاربران موبایل باید مد نظر داشت، نوع محتوای صفحات است به گونه‌ای که مطالب مفید در مناسب‌ترین حجم ممکن و دارای پیوست‌های تصویری و ویدیویی کم‌حجم باشند. همچنین مواردی نظیر بهینه‌سازی برای کاربران محلی، در کنار توجه به افزایش جستجوی صوتی می‌تواند با آسان‌تر نمودن فرآیند جستجو و کسب نتیجه از طریق شخصی‌سازی و ارائهٔ پاسخ‌های مرتبط کوتاه، راه‌کارهایی عالی برای ساخت یک استراتژی موفق سئو در سال ۲۰۱۸ می‌باشند.

سرعت لود سایت در حالت موبایل امری بسیار بااهمیت برای کاربران و البته موتورهای جستجو است و تأثیر مستقیم بر میزان ماندگاری کاربر در سایت و یا ترک آن دارد. در همین راستا، استفاده از AMP و اجرای تنظیمات مربوط به آن می‌تواند یک راه‌حل مفید باشد به طوری که گفته می‌شود با استفاده از این روش می‌توان سرعت لود صفحات را تا ۴ برابر سریع‌تر از حالت استاندارد بهبود بخشید (به گفتهٔ وب‌سایت Chartbeat، استفاده از AMP به دلیل افزایش سرعت بارگزاری صفحه، موجب بهبود ۳۵% ارتباط پایدار کاربران و سایت‌ها شده است).

تمرکز گوگل بر روی AMP، استفاده‌کنندگان از آن را افزایش داده است و در حال حاضر این تعداد به بیش از ۲ میلیارد صفحهٔ موبایل رسیده است که با استفاده از AMP شتاب‌دهی شده‌اند. انتظار می‌رود این آمار در سال ۲۰۱۸ هم به رشد خود ادامه دهد و ارائهٔ صفحاتی ریسپانسیو که سرعت لود بالایی دارند، موجب جذب مخاطبان بیشتر و در نتیجه کسب رتبه‌های بهتر در سرچ‌ انجین‌ها شود.

رشد جستجوی تصویری

نقش تصاویر و ویدیوها در محتوای اینترنتی هر روز در حال افزایش است و بدین ترتیب باتوجه به داده‌های موجود، هم‌اکنون یک فرصت عالی برای بررسی دقیق‌تر چگونگی موفقیت در نتایج جستجوی تصویری فراهم شده است. جستجوهای تصویری را می‌توان یک زمینهٔ فعالیت بسیار مهیج دانست که ترکیبی از نوآوری و تجربهٔ کاربری می‌تواند باعث پیشرفت در آن شود.

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زمینهٔ توسعهٔ موتورهای جستجوی تصویری توسط نام‌های بزرگی نظیر گوگل، بینگ، پینترست و … خود می‌تواند دلیل محکمی بر نقش تأثیرگذار محتوای تصویری در اینترنت و اهمیت بسیار آن برای کسب موفقیت‌های تجاری باشد.

برای تدوین یک استراتژی خوب سئو در سال ۲۰۱۸، نیاز است تا از نوع محتوای تصویری و چگونگی استفاده از آنها توسط کاربران اطلاعات دقیقی جمع‌آوری شود؛ بررسی الگوی رفتاری کاربران و مشخص شدن این موضوع که کاربر چگونه از محتوای تصویری استفاده می‌کند و همچنین درک عادات رفتاری آنها با علومی نظیر نوروساینس و استفاده از نوآوری‌های مبتنی بر تکنولوژی، می‌توانند عوامل موفقیت در بازار رقابتی سئو باشند.

باتوجه به موارد گفته شده، واضح است که شرکت‌ها برای کسب نتایج خوب در پروژه‌های SEO و پیروزی در رقابت ۲۰۱۸ باید بیش از پیش بر روی بهبود کیفیت محتوای تصویری خود و بررسی بازخوردهای کاربران از محتوای ارائه شده تمرکز کنند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

از زمان ورود هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به مباحث مرتبط با موتورهای جستجو، تغییراتی بنیادین در عملکرد این سیستم‌ها به وجود آمده است. با بهره‌مندی از نتایج حاصل از اجرای الگوریتم‌های پیچیده که در کسری از ثانیه اجرا می‌شوند، کاربران می‌توانند در پاسخ به جستجوهای خود، در سریع‌ترین زمان ممکن به نتایجی با بالاترین میزان دقت دست یابند.

لازم به ذکر است اجرای سرچ کوئری‌ها از طریق صدا نیز وابستگی بسیاری به میزان کیفیت عملکرد هوش مصنوعی و تکنیک‌های یادگیری ماشینی به کار رفته در سیستم‌های جستجوگر دارد و این حوزه می‌تواند به تنهایی، خود یکی از چالش‌های علمی در سال‌های پیش‌رو باشد.

با گسترش کاربردهای مباحثی نظیر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و یادگیری ژرف انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ نقش یکی از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل با نام رنک‌برین (RankBrain) که از آن برای دسته‌بندی نتایج جستجو استفاده می‌شود، پررنگ‌تر شده و بدین ترتیب به گزارهٔ «بهینه‌سازی برای هوش مصنوعی» و نوآوری‌هایی از این دست نزدیک‌تر شویم .

دستیابی به نتایج برتر در سال ۲۰۱۸

باتوجه به مطالبی که گفته شد، انتظار می‌رود که ۲۰۱۸ سالی بسیار هیجان‌انگیز و همراه با غافلگیری‌هایی جدید برای فعالان عرصه سئو باشد. ورود برخی مفاهیم جدید اگرچه باعث شده است تا شیوهٔ بهینه‌سازی برای جستجو کاملاً دگرگون شود، اما هنوز هم برخی از تکنیک‌های قدیمی و اصول اولیه مؤثر هستند و می‌توان با ترکیب آنها با تِرِندهای جدید، به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

به عنوان مثال، استفاده از اسنیپت، بک‌لینک، بهینه‌سازی برای جستجوی صوتی و سئوی محلی و البته توجه ویژه به محتوا، از جمله مواردی هستند که با در نظر گرفتن آنها در استراتژی‌های پروژه‌های سئو ۲۰۱۸، می‌توان موفقیت آنها را تضمین نمود.

در نهایت همانند گذشته بهترین راه‌کار برای موفقیت در سئو، حرکت بر اساس آخرین تِرِندهای روز و با استناد به منابع رسمی و معتبر و البته کنار گذاشتن تعصب بی‌جا به برخی از شیوه‌های مرسوم و همچنین دوری از شایعات و مطالب بی‌پایه‌ای است که برخی افراد صرفاً براساس تجربهٔ خود آنها را به عنوان قوانین سئو معرفی می‌کنند.

عالی بود(0)جالب نیست!(0)